۱۰ نکته‌ جذاب درباره المپیک ریو

تاریخ انتشار : 13 مرداد 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۲۹ آبان ۱۴۰۰
۱۰ نکته‌ جذاب درباره المپیک ریو

۱۵ مرداد سی و یکمین دوره المپیک در ریودوژانیروی برزیل افتتاح شد و رقابت‎ها تا ۱۶ روز ادامه دارد. ۱۱ هزار و ۲۳۹ ورزشکار از ۲۰۷ کشور جهان در رقابت‌های مختلف المپیک امسال حضور دارند. درباره جذاب‌ترین نکته‌های المپیک ریو بیشتر بدانید:

۱- کمیته برگزاری المپیک ریو ماه‎ها قبل از راننده‌تاکسی‌های این شهر و شهرهای برگزارکننده مسابقات دعوت کرد تا به صورت رایگان در کلاس‌های آنلاین آموزش زبان انگلیسی شرکت کنند. راننده تاکسی‌ها اولین کسانی هستند که با مهمان‌های المپیک و طرفداران تیم‌های ورزشی مواجه می‌شوند و بهتر است این مواجهه بی‌نقص یا حداقل کم‌نقص باشد.

۲- هفتاد هزار داوطلب در المپیک ریو به کمیته برگزاری در هرچه بهتر و منظم‌تر برگزار کردن المپیک کمک می‌کنند. بیشتر این تعداد را داوطلبانی از خود برزیل تشکیل می‌دهند اما در بین‌شان علاقه‌مندان آمریکایی، انگلیسی، روسی و چینی دیده می‌شود.

۳- ۸۵ هزار سرباز و پلیس امنیت شهرهای درگیر المپیک در برزیل را تامین می‌کنند. این بزرگترین تشکیلات امنیتی در تاریخ برزیل و از نظر تعداد دو برابر گارد امنیتی المپیک ۲۰۱۲ در لندن است. امنیت هر ورزشکار در المپیک ریو ۷۲ هزار و ۵۲۵ هزینه در برداشته است.

۴- در المپیک امسال هفت و نیم میلیون بلیت فروخته می‌شود. که ارزان‌ترین آن چهل دلار مربوط به مسابقات شناست و گران‌ترینش سه هزار دلار برای بهترین صندلی در مراسم افتتاحیه است. محبوبترین مسابقات که بلیت‌های به نسبت گرانی دارند شامل فوتبال، بسکتبال، والیبال و هندبال و دو و میدانی هستند. مسابقات خیابانی مثل دوچرخه‌سواری جاده، مسابقه پیاده‌روی سرعت و دوی ماراتن را می‌شود به صورت رایگان تماشا کرد.

۵- گلف بعد از ۱۱۲ سال غیبت، امسال در المپیک ریو حضور دارد. کمیته بین‌المللی برگزاری المپیک درحالی تصمیم به بازگرداندن این ورزش گرفت که گلف آخرین بارها در سال ۱۹۰۰ و ۱۹۰۴ در المپیک حضور داشت. گلف درحالی دوباره راهش را به مسابقات باز کرده که دوستداران محیط زیست برزیل به ساخت زمین گلف بازی‌های المپیک ریو اعتراض کرده‌اند. آنها معتقدند که این زمین به محیط زیست منطقه “بارا” آسیب می‌زند. علاوه بر مارها، میمون‌ها و کای‌من‌ها که حیوانات این منطقه هستند و همچنین جغدها نیز در معرض خطر هستند. در این محل مارهای بوآ، تمساح‌های آمریکایی (کای من) و میمون‌ها سکونت داشتند. گفته می‌شود که جغدهای بومی نیز در معرض خطر خواهند بود. این درحالی است که ین در حالی است که برخی از بهترین‌های به خاطر وجود بیماری زیکا از حضور در این رقابت‌ها انصراف دادند.

۶- نماد المپیک امسال دو عروسک به نام‌های وینیسیوس و تام هستند. که در رای‌گیری عمومی برای مسابقات المپیک و پارالمپیک انتخاب شدند. یکی از این عروسک‌ها گربه‌ای زرد رنگ و دیگری عروسکی آبی رنگ با موهای شبیه به برگ است. گفته می‌شود که این عروسک‌ها نماد حیوانات وگیاهان برزیل هستند. و برای ساخت و طراحی آن‌ها از خصوصیت‌های فرهنگی برزیل و کاراکترهای انیمیشن‌ها و بازی‌های کامپیوتری استفاده شده است. عروسک‌های نمادین المپیک و دیگر کالاها یکی از مهم‌ترین منابع برای درآمد در حین برگزاری مسابقه‌ها هستند. قرار است ۱۲ هزار محصول مختلف برای المپیک تولید شوند. مسئولان برگزاری بازی‌های المپیک امیدوارند که از بازار محصولات المپیک یک میلیارد ریال معادل ۳۹۸ میلیون دلار سود کسب کنند.

۷- مسئولان ریو ۲۰۱۶، ۱۰۰ درصد سلامت ورزشکارانی که در آب‌های ریو مسابقه خواهند داد را تضمین و اعلام کرده‌اند که هیچ قایقرانی از آلودگی آب‌ها آسیب نمی‌بینن. قبلاً گفته شده بود میزان ویروسی بودن آب‌های ریو از میزان استاندارد بیشتر است و خوردن سه قاشق از این آب باعث بیمار شدن ورزشکاران می‌شود. نگرانی درباره آلودگی آب های ریو یکی از مشکلات اساسی از زمان داده شدن میزبانی به ریو بوده است. هنوز میزان زیادی از فاضلاب ریو به آب‌های گوانابارا می‌ریزد. در این آب‌ها جسد حیوانات و حتی انسان پیدا شده است. هدف مسئولان برزیلی کاهش ۸۰ درصدی آلودگی آب بوده است. با این حال آنها کاملا در رسیدن به این هدف موفق نبودند.

۸- برای اولین‌بار در تاریخ بازی‌های المپیک، یک «تیم بی‌سرزمین» با چندین ملیت متفاوت در کنار هم زیر یک پرچم در رقابت‌های المپیک شرکت می‌کند. «تیم پناهنده‌ها» قرار است بعد برزیل تیم کشور میزبان،‌ در افتتاحیه رژه برود،‌ تا توجه جهانی را به مساله « بی‌جاشدگان» جلب کند. مانند باقی تیم‌ها، این تیم هم لباس متحدی خواهد داشت که توسط کمیته بین‌المللی المپیک تدارک دیده شده است. و در صورتی که اعضای این تیم بتوانند مدالی به دست بیاورند،‌ پرچم المپیک به افتخارشان بالا خواهد رفت. سودان جنوبی‌ با پنج ورزشکار،‌ سوریه با دو ورزشکار، جمهوری دموکراتیک کنگو با دو ورزشکار و اتیوپی با یک ورزشکار، ترکیب تیم پناهنده‌ها را تشکیل می‌دهند. در این تیم شش نفر دونده، دو نفر شناگر، و دو نفر جودو کار، چهار زن و شش مرد حضور دارند.

rio4

۹- آمار فروش بلیت‌های المپیک ریو در مقایسه با چند دوره المپیک اخیر، روند نزولی داشته و وضعیت پروازها و هتل‌ها نیز آنطور که باید رونق نداشته است. رکود اقتصادی، شیوعِ ویروس “زیکا” و نگرانی‌های امنیتی از مهمترین عواملی هستند ک موجب شده صنعت گردشگری برزیل آنطور که انتظار می‌رفت رونق پیدا نکند. براساس اعلام برگزارکنندگان المپیک ریو ۲۰۱۶، تا اول همین ماه، ۷۹ درصد از مجموع ۶٫۱ میلیون بلیت این رقابت‌ ورزشی فروخته شده‌اند. که این رقم در مقایسه با دو المپیک اخیر در شهرهای لندن و پکن کاهش داشته که در هردو آن‌ها ۹۵ درصد بلیت‌ فروختند.

یکی از آژانس‌های مسافرتی که از بزرگترین مجریان سفر در برزیل و اسپانسرهای المپیک ریو است گزارش داده میزان رزرو هتل‌ها ۳۰ درصد کمتر از پیش‌بینی اولیه بوده و این کمپانی اخیرا ۱۲ هزار شب اقامت در هتل‌ها را که برای خود برزیلی‌ها در نظر گرفته بود با نصف قیمت حراج کرده است. برگزاری المپیک لندن در سال ۲۰۱۲ با درآمد ۶۶۸ میلیون دلاری همراه بود که ۳۲ درصد بیشتر از هدف‌گذاری و برآوردها بود.

۱۰- ازبکستان با پرداخت ۸۰۰ هزار یورو به کسانی که برای این کشور در المپیک مدال طلا کسب کنند بیشترین و بریتانیا بدون پرداخت پاداش، کمترین میزان پاداش را بین کشورهای حاضر در المپیک دارند. وزیر ورزش فرانسه هم قبل از شروع این رقابت‌ها اعلام کرد به ورزشکاران این کشور که در ریو به مدال طلا برسند، ۵۰ هزار یورو پاداش خواهد داد. و ورزشکارانی که به مدال نقره برسند ۲۰ هزار یورو و افرادی که به مدال برنز برسند ۱۳ هزار یورو دریافت خواهند کرد. رقم جایزه آمریکا به مدال‌آوران طلایی ۲۲ هزار یورو است.

دسته:جهانگردی

مطالب مرتبط :

زیباترین جزایر ترکیه برای یک اقامت به یاد ماندنی!

زیباترین جزایر ترکیه برای یک اقامت به یاد ماندنی!

10 آبان 1402
سفر به عجایب هفتگانه جهان و شگفتی‌های آن!

سفر به عجایب هفتگانه جهان و شگفتی‌های آن!

16 مهر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد