مهم‌ترین صنایع دستی دزفول؛ هنر مردم جنوب ایران

تاریخ انتشار : 15 مهر 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۱۰ دی ۱۴۰۱
صنایع دستی دزفول

تنوع صنایع دستی در دزفول انقدر زیاد است که این شهر را قطب صنایع دستی خوزستان می‌دانند. اقتصاد مردم این منطقه اغلب از راه کشاورزی و صادرات صنایع‌دستی تأمین می‌شود. پس اگر قصد دارید از سفرتان به خوزستان یادگاری تهیه کنید، صنایع دستی دزفول گزینه خوبی است. با ما همراه باشید و با مهم‌ترین صنایع‌دستی این شهر آشنا شوید.

قلم نی دزفول

قلم نی دزفول

قلم نی دزفول مرغوب‌ترین نوع قلم‌ نی است. درباره تاریخچه قلم نی در دزفول تحقیقی انجام نشده و منبع دقیقی وجود ندارد که نشان بدهد گیاه نی از کی در این منطقه رشد می‌کرده و قدمت قلم‌نی‌سازی در این منطقه چند سال است. اما براساس برخی نوشته‌های تاریخی، درباره قدمت قلم‌های دزفولی گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد. و عمر این هنر را ۵۰۰ تا هزار سال تخمین می‌زنند.

البته این گمانه‌زنی‌ها هرگز اثبات نشده‌اند. اما در نهایت چیزی که اهمیت دارد نه قدمت تاریخی قلم‌های دزفولی که کیفیت فوق‌العاده این قلم‌هاست. قلم‌های دزفولی اغلب رنگی تیره دارند و بسیار محکم هستند. استحکام قلم‌های دزفولی انقدر بالاست که گفته می‌شود برخی استادان خط نویسی حدود ۴۰ سال از یک قلم استفاده کرده‌اند.

کپوبافی دزفول

کپوبافی دزفول

کپوبافی یکی از مهم‌ترین صنایع‌ دستی دزفول است که به نقاط مختلف ایران صادر می‌شود. حدود ۵۰۰ سال است که کپوبافی در دزفول رایج است. بهترین کپوها را می‌توانید از روستاهای دهستان شهیون تهیه کنید.

برگ‌های درخت نخل مواد اولیه‌ای است که برای تهیه کپو به آن نیاز است. برای بافتن کپو این برگ‌ها را می‌چینند و در سایه خشک می‌کنند. بعد مقدار مورد نیاز از این برگ‌های خشک‌شده را در آب خیس می‌کنند تا شکنندگی‌اش از بین بروند و بشود آن‌ها را بافت. دزفول را به شهر آجر هم می‌شناسند. کپوبافی این منطقه اقتباسی است از آجرکاری‌های شهر دزفول.

از کپوها برای نگهداری اشیای مختلف، از جواهرات گرفته تا خشکبار و نان، استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید محصولات کپوبافی را به‌عنوان سوغات به شهرتان ببرید، می‌توانید علاوه‌بر روستاهای شهیون، کپوهای دزفولی را از بازار قدیم دزفول تهیه کنید.

خراطی دزفول

کارگاه خراطی

خراطی هنر ساخت اشیاء از چوب است و قدمتش به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. درخت جغ یا شیشم که چوب انعطاف‌پذیری دارد و در صنعت خراطی از آن بسیار استفاده می‌شود، به‌طور طبیعی در دزفول می‌روید. و شاید همین باعث شده است که خراطی در دزفول رواج داشته و یکی از مهم‌ترین صنایع دستی دزفول باشد.

برخی از آثار خراطی هنرمندان دزفول به ثبت جهانی رسیده است، برای مثال استاد عبدالرحیم فروتن یکی از هنرمندانی است که آثارش از طرف سازمان جهانی یونسکو ثبت شده است. تنها موزه خراطی در ایران هم در خانه تاریخی تیزروی دزفول واقع شده. و تعداد بسیاری از آثار هنری خراطی در آن به نمایش گذاشته شده است. اگر می‌خواهید آثار خراطی دزفول را تهیه کنید می‌توانید به بازار قدیمی شهر سر بزنید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی دزفول

گیوه‌دوزی دزفول

گیوه دوزی

از آنجایی که خوزستان آب‌وهوایی گرم دارد، پوشش مردمانش باید طوری باشد که بتوانند گرمی هوا را تحمل کنند. گیوه‌بافی هم در پی تأمین همین نیاز در دزفول رایج شده است.

گیوه‌های نخی به ‌خاطر امکان عبور هوا و رویه نرمی که دارند از قدیم در خوزستان طرفدار داشته و جزو صنایع دستی دزفول و بهبهان به حساب می‌آمدند. البته این‌روزها سبک زندگی‌ها عوض شده و جوانان کمتر به پوشیدن گیوه تمایل دارند. با‌ این‌حال هنوز هم در این شهر کسانی هستند که گیوه‌هایی زیبا تهیه می‌کنند. و شما می‌توانید این صنایع‌دستی متفاوت را به عنوان سوغات از بازار قدیمی شهر تهیه کنید.

برای رزرو هتل‌های دزفول اینجا را ببینید.

معرفی بهترین هتل‌های دزفول
دسته:سوغات

مطالب مرتبط :

آبشار شوی

راهنمای رفتن به آبشار شوی

28 فروردین 1398
رستوران های دزفول

رستوران‌گردی به سبک دزفولی‌ها

15 اسفند 1397

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد