سوغات کاشان را از کجا بخریم؟

تاریخ انتشار : 22 دی 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
سوغات کاشان

درست است که کاشان را به گلابش می‌شناسند. ولی گلاب تنها سوغاتی نیست که می‌توان از کاشان برای کسی برد. سوغات کاشان طیف زیادی از شیرینی گرفته تا صنایع‌دستی و فرش دستبافت و ظروف سفالی را شامل می‌شود و به همه اینها باید انار و گیوه کاشان را هم اضافه کرد. اما سوغات کاشان را از کجا می‌شود خرید؟

کلوچه کاشان

کلوچه کاشان

کلوچه‌های خوشمزه، از سوغات کاشان

کلوچه کاشان که آن را به ترد بودن می‌شناسند، سوغات سه نسل قبل این شهر تاریخی است. این کلوچه را که برخلاف کلوچه‌های دیگر بی‌مغز است، با آرد سبوس‌دار که در آسیاب‌های آبی آماده شده، درست می‌کنند.

آرد، شکر و آب را با روغن حیوانی مخلوط و خوب ورز می‌دهند تا از آن خمیری به دست بیاید. رویش مغز پسته می‌ریزند،به آن شکل می‌دهند و ۲۰ دقیقه در کوره می‌گذارند. نتیجه، کلوچه‌ای که بسیار خوش‌عطر است و با یک لیوان چای حسابی می‌چسبد. شیرینی‌های مخصوص کاشان را می‌توان از شیرینی سرای نانک در خیابان بهشتی روبه روی باشگاه تختی، یا از بازار بزرگ کاشان و از مغازه آقای شکرریز خرید.

بهترین رستوران‌های سنتی کاشان کجاست؟

حاجی بادومی

حاجی بادامی

حاجی بادامی، از سوغات کاشان

شیرینی حاجی بادامی که به دلیل بادام به کار رفته در آن به این اسم مشهور است. در میان سوغات کاشان حاجی بادامی به دلیل جوز و آرد نخودچی به کار رفته در آن ارزش غذایی بالایی دارد، شیرینی مخصوص یزد و شیراز و کاشان است. این شیرینی با پودربادام، هل، پودر شکر یا پودر قند، زرده تخم مرغ، گلاب و زعفران درست می‌شود. و به خاطر شکل نقلی و جمع‌وجورش یکی از شیرینی‌های محبوب کوچکترها هم هست. برای خرید حاجی بادومی باید در کاشان سراغ شیرینی سرای کاشان در خیابان بابا افضل را گرفت. شیرینی فروشی همشهری در شرق چهارراه کاشانی هم حاج بادومی‌های خوبی دارد.

راهنمای سفر به کاشان؛ شهر گلاب و خانه‌های تاریخی

گلاب و عرقیجات

گلاب و عرقیجات کاشان

گلاب و عرقیجات، از سوغات کاشان

اسم کاشان با گلابش گره خورده. و هر سال عده زیادی از سراسر ایران به کاشان می‌روند تا مراسم سنتی گلابگیری را از نزدیک ببینند. برپا شدن دیگ‌های بزرگ گلابگیری که پر از گل محمدی است و عطرش همه جا را پر می‌کند، یکی از تماشایی‌ترین مراسم در ایران است. گلاب گیری در کاشان که صدها سال سابقه دارد، آیینی است که هر سال از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد ادامه پیدا می‌کند. معروف است که اگر می‌خواهی هم گلاب خوبی بخری و هم مراسمی تماشایی را ببینی باید یا به قمصر بروی و یا به نیاسر در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب کاشان.

با خواندن بلاگ زیر با آبشار نیاسر و جاذبه‌های دیدنی اطرافش آشنا می‌شوید:

آبشار نیاسر، طبیعتی با قدمت چندین هزار ساله

اما در خود کاشان عطر و گلاب را می‌توان از بازار کاشان و از مغازه آقای پورمدنی، یا خیابان علوی و اطراف خانه‌های تاریخی کاشان خرید. همچنین دور میدان کمال الملک و کنار دهنه بازار چندین مغازه برای فروش گلاب و عرقیجات هست که می‌توان روی کیفیتش حساب کرد. گلاب خالص طعم گس و تلخی دارد و شفاف و بدون رنگ است.

۸ غذای محلی کاشان که باید امتحان کرد

فرش و گلیم

فرش و گیلم کاشان

فرش و گیلم های رنگارنگ و اصیل، از سوغات کاشان

۱۲۰ سال پیش در کاشان حاج ملا حسن با رکود صنعت، پشم‌های باقی مانده را توسط همسرش تبدیل به فرش کرد. دومین گروه از قالیچه‌ها در خانه بروجردی‌ها و سومی در خانه طباطبایی ها بافته شد و به این ترتیب فرش کاشان با آن گره‌های ظریف و رنگ‌های خارق العاده‌اش بر سر زبان‌ها افتاد.

در کاشان تاروپود، از نخ پنبه‌ای است و ابریشم فقط در قالی‌های ظریف به کار می‌رود. قالی کاشان به قدری ظریف‌بافت است که جزئیات نقش‌ها را می‌توان از لابه‌لایش به خوبی تشخیص داد. نقش‌ها و رنگ‌هایی که مخصوص فرش و گلیم کاشان است و در کمتر فرش دیگری می‌توان پیدایش کرد. در کاشان فرش اصیل و خوب را که قیمتش هم معقول باشد، از آن فرش‌ها که خانه آدم را دلنشین‌تر می‌کند. باید از بازار کاشان و تیمچه فرش فروشان خرید.

اگر قصد سفر به شهر تاریخی کاشان دارید، می‌توانید هتل و اقامتگاه خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ رزرو کنید. همچنین اگربا اتوبوس سفر می‌کنید، می‌توانید بلیط اتوبوس خود را با خیال راحت بخرید.

بهترین هتل های سنتی کاشان

دسته:سوغات

مطالب مرتبط :

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

26 فروردین 1402
خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

20 آذر 1401

۲ نظر

  • پاسخ پریناز ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ از ۱۶:۲۴

    شهر کاشان بسیار زیبا هست و اینکه مامیخوام بریم به این جاهای دیدنی پس عکسای بیشتری بذارید

    • پاسخ مبینا ۱ شهریور ۱۳۹۹ از ۲۱:۱۴

      چند سال پیش بود رفته بودیم کاشان با عمم اینا
      یه خیلی گلاب درجه یک طوبی گستر خریدیم هنوز که هنوزه تموم نشده
      البته کیفیتش عالیه
      ممنون که منو به یاد گذشته انداختین

    ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد