سوغات همدان را از کجا بخریم؟ از سفال رنگارنگ لالجین تا ترشی های بی‌همتا

تاریخ انتشار : 25 تیر 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ آذر ۱۴۰۰
سوغات همدان

همدان، رتبه دوم را در تنوع صنایع دستی کشور دارد، به طوری که ۱۵۷ رشته صنایع دستی در همدان وجود دارد که بسیاری از آنها به ثبت ملی هم رسیده است. همدان، مهد ترشی های بی‌همتا، صنایع دستی و شیرینی های رنگارنگ است و بنابراین دست من و شمایی که در بازارش میگردیم و دنبال سوغات همدان هستیم حسابی باز.

کماج همدان

کماج همدان

شیرینی و نان سنتی همدان کماج است. کماج که شباهت زیادی با کلوچه فومن دارد، شیرینی ای است خوشمزه و کم شیرین که به عنوان عصرانه یا صبحانه با چای خیلی می‌چسبد. درست کردنش هم بسیار ساده است. آب،آرد، روغن مایع، کره، پودر دارچین، تخم‌مرغ، نمک، شکر، کنجد، خمیرمایه‌ی فوری، گردو و شیر را باهم مخلوط می‌کنند و در فر می‌گذارند. موقع خوردن کماج بهتر است بدانید که یکی از شیرینی های ثبت ملی شده را در دهان می‌گذارید.

باسلوق همدان

باسلوق همدان

کافی است اگر ماشین شخصی ندارید، سوار یک اتوبوس شوید و بروید ملایر در ۸۵ کیلومتری همدان. ملایر جایی است که  باسلوق های خیلی معروفی دارد و شیره انگوری معروف‌تر. نوع خاصی از باسلوق هم در همدان هست که به آن سجوق می‌گویند، یعنی باسلوقی که گردش کرده‌اند و داخلش مغز گردو گذاشته‌اند. همه اینها را بعد در ظرف های سفالی میچینند تا شکرک بزند و تبدیل به شیرینی خوشمزه ای به اسم سجوق شود.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین جاهای دیدنی همدان کجاست؟

حلوا زرده

حلوازرده همدان

یکی دیگر از شیرینی های همدان که به ثبت ملی رسیده، حلوا زرده است. حلوا زرده، حلوایی است قدیمی و معروف که شباهت زیادی به فرنی و شله زرد دارد. شکر و نشاسته و تخم مرغ را با زعفران و گلاب کاشان خوب مخلوط میکنند و کمی هم آرد برنج در آن می‌ریزند و روی شعله می‌گذارند. این دسری است که در همدان زیاد با آن از مهمان‌ها پذیرایی می‌کنند.

انگشت پیچ

انگشت پیچ همدان

همدانی‌ها، شیرینی‌های ثبت ملی شده زیاد دارند و انگشت پیچ یکی از آنهاست. حالا چرا اسمش را گذاشته‌اند انگشت پیچ؟ چون هیچ قالب مشخص و خاصی ندارد. قدیم‌ها مردم انگشت‌شان را در کاسه‌ شیرینی فرو می‌کردند و این شیرینی را به دور انگشتشان می‌پیچیدند و بنابراین اسمش را گذاشتند انگشت پیچ. برای درست کردن این شیرینی که یک قرن قدمت دارد، سفیده‌ تخم‌مرغ، شکر، گلاب و آب را با هم روی شعله قرار می‌دهند. انگشت پیچ، سوغاتی است که به خصوص در ماه ر مضان در همدان زیاد پیدا می‌شود. و در ماه های دیگر از بازار همدان میتوان پیدایش کرد.

شیره انگور

شیره انگور

بعد از شستن انگور، آن را له میکنند تا آبش حسابی دربیاید. بعد نوعی خاک سفید که مخصوص ملایر است به آن اضافه می‌کنند تا ترش یا تبدیل به شراب و عرق نشود. شیره انگور از سوغات معروف همدان است که هم به عنوان صبحانه یا عصرانه آن را می‌خوردند. و هم برای پختن کیک و شیرینی‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند.  شیره انگور ویتامین B ،A، منیزیم و آهن زیادی دارد ولی هر انگوری برای شیره شدن هم مناسب نیست. نوع مرغوب شیره از انگوری به اسم فخری و گزنه ای درست می‌شود که در همدان فراوان است.

از دیگر شیرین‌های معروف همدان که میتوان به عنوان سوغات از این شهر خرید:

آب نبات قیچی، راحت الحلقوم، نان شیرمال، حلوا لوزی، نقل و حلوا ارده

شیرینی‌های همدان را می توانید از خیابان جهان نما (جهاد) که به میدان بوعلی منتهی میشود و همچنین دور آرامگاه باباطاهر بخرید.

ترشی و مربای همدان

ترشی و مربای همدان

همدان دیار ترشی ها و مرباهای بی همتاست. انواع و اقسام مرباهای عجیب مثل مربای خیار و ترب سیاه، همچنین ترشی هایی مثل ترشی رازیانه، ِشِپله، گلپر، آجیل و گردو از مشهورترین و منحصر به فردترین ترش و شیرین های همدان هستند. برای خریدن این سوغات می توانید به بازار قدیمی بروید. روبه روی راسته قصاب‌ها، همچنین محدوده‌ای که به آن «سر گذر» می گویند و محدوده «سبز میدان»، مغازه هایی دارند که انواع مرغوب ترش و شیرین همدانی را می‌فروشند.

صنایع دستی همدان

سفال لالجین

سفال لالجین

اگر دلتان می‌خواهد پایتخت سفال ایران را ببینید، کافی است ۲۴ کیلومتر از همدان بروید تا به لالجین برسید. لالجین، تغییریافته  کلمه «لاچین» است که اسم پرنده‌ای شکاری و عنوان یکی از قبیله‌های ترک بوده. سفال لالجین نه تنها در ایران که در دنیا معروف است. سفال و سرامیک لالجین بیشتر از ۸۰۰ سال قدمت دارد و شهر لالجین پراست از کارگاه های سفالگری و سرامیک سازی. ظرفی سفالی و خوش رنگ میتواند بهترین سوغاتی باشد که از این شهر برای کسی می‌برید.

چرم همدان

چرم همدان

یکی از اصیل ترین هنرها و صنایع در همدان، صنعت چرم دوزی است. همدان، مراتع زیادی دارد و از چند هزار سال پیش، مردم این شهر از پوست حیوانات برای خودشان کفش و لباس می‌دوختند. ولی از دوره قاجار آوازه چرم همدان بر سر زبان‌ها افتاد. در همدان می‌توانید مطمئن باشید که همه لباس‌های چرمی،کیف و کفش از چرم طبیعی، محکم و باکیفیت درست شده اند. بازار همدان و بازار حاج فضل الله، در راسته منشعب از ضلع غربی خیابان اکباتان محل دباغی چرم و جای خوبی برای خریدن لباس و کیف و کفش چرمی است. ۲۲۵ واحد تولیدی کیف و ۶۰۰ واحد تولیدی کفش در همدان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های همدان

‌قالی همدان

قالی همدان

می‌توان همدان را مرکز قالیچه‌های ارزان‌قیمت دانست. یعنی قالی‌بافی آنقدر در این استان همه‌گیر است و آنقدر قالی بافته می‌شود که با هر بودجه‌ای می‌شود از این شهر قالی و گلیم خرید. در اینجا، نخ ها با شیره گیاهان و درختان رنگ می‌شوند. و طرح های اصیلی خلق میکنند که بین‌شان طرح‌های ترنج و ماهی از بقیه پرطرفدارتر است، هرچند چند سالی است که متاسفانه بازار فرش همدان رو به کسادی گذاشته. برای خریدن فرش، گلیم و گبه باید راه بازار سنتی همدان در محدوده خیابان های باباطاهر، اکباتان و شهداء را در پیش گرفت.

از دیگر سوغات همدان که بسیار زبان‌زد و معروف است

مرواربافی که انواع سبد، گلدان و مبلمان را با آن درست می‌کنند.

طلاکاری، مسگری، قاب سازی، نقره کوبی، ظروف شیشه‌ای، خشکبار و گیاهان دارویی که از عطاری های سطح شهر می‌توان خرید.

دسته:سوغات

مطالب مرتبط :

تالاب آق گل کجاست؟

تالاب آق گل کجاست؟

19 اردیبهشت 1402
بهترین هتل همدان

بهترین هتل همدان از دید کاربران کدام است؟

13 خرداد 1398

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد