سوغات شهر مراغه، آنچه باید از این شهر بخرید

تاریخ انتشار : 19 تیر 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۷ آذر ۱۴۰۰
سوغات مراغه

سوغات شهر مراغه انقدر متنوع است که دستتان باز است تا برای هر سلیقه‌ای بتوانید هدیه‌ای مناسب تهیه کنید. تصور اینکه دست پر از سفر برمی‌گردید و آن‌هایی که دوستشان دارید را خوشحال می‌کنید باعث می‌شود خرید سوغاتی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر باشد. در سفر به مراغه می‌توانید از دیدنی‌های این شهر لذت ببرید و در آخر سفرتان هم نگران اینکه دست خالی از سفر برمی‌گردید نباشید. در اینجا سوغات متنوع این شهر را معرفی می‌کنیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

شیرینی‌های مراغه

مراغه شهر شیرینی‌های خوشمزه‌ است. از  عسل و شیره انگور گرفته تا انواع شیرینی. اگر کسانی که برایشان سوغاتی می‌خرید از طرفداران شیرینی‌جات هستند، این شیرینی‌های مراغه را از دست ندهید:

دوشاب (شیره انگور) مراغه

دوشاب مراغه

دوشاب یا شیره انگور یکی از مهمترین محصولات آذربایجان است. مراغه‌ای‌ها هم هر سال در فصل برداشت انگور با بخشی از انگورهایشان دوشاب تولید می‌کنند. دوشاب را معمولا به عنوان چاشنی شیرین با برخی خوراکی‌ها مثل شیربرنج می‌خورند یا از آن در تهیه بعضی از شیرینی‌های مراغه استفاده می‌کنند. باسلوق و سوجوق و حلوای مراغه‌ای که در ادامه معرفی‌شان خواهیم کرد، از این دسته شیرینی‌ها هستند.

باسلوق و سجوق مراغه

باسلوق

باسلوق (باسلیق) و سجوق از معروف‌ترین شیرینی‌های محلی مراغه هستند که هر دویشان از نشاسته درست می‌شوند، اما مواد تشکیل‌دهنده‌شان فرق می‌کند. علاوه بر نشاسته، گلاب و کره و پودر نارگیل و گردو از مواد تشکیل‌دهنده باسلوق هستند. در تهیه سجوق هم به جز نشاسته از شیره انگور، مغز بادام و گلاب و هل استفاده می‌شود.

شیرینی مخصوص چای

قند پنیری

این شیرینی را به اسم قند پنیری هم می‌شناسند. قند پنیری با طعم‌های مختلفی مثل هل، دارچینی، پرتقالی، لیمویی و طعم‌های دیگر هم درست می‌شود. خیلی‌ها این شیرینی را به جای قند همراه چای استفاده می‌کنند. این شیرینی را می‌توانید با اسم چای‌شیرینی‌سی از قنادی‌های مراغه تهیه کنید.

عسل سهند مراغه

عسل سهند

دامنه‌های سهند طبیعتی بکر و گل‌های وحشی‌ای دارد، همین باعث می‌شود زنبورهای این منطقه بهترین و با کیفیت‌ترین عسل را  تولید کنند. از نظر کمیت هم مقدار زیادی عسل در مراغه تولید شده و به نقاط مختلف صادر می‌شود. عسل مراغه کیفیت بی‌نظیری دارد و استانداردهای غذایی برخی کشورهای دیگر هم کیفیت این عسل را تایید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: دیدنی‌های مراغه که نباید در سفرتان از دست بدهید

حلوای مخصوص مراغه

حلواهای مراغه هم با حلواهایی که همیشه دیده‌ایم فرق دارند. حلوای مراغه را با شیره انگور، مغز گردو و آرد نخود درست می‌کنند و کافی‌ست یک بار طعمش را بچشید تا همیشه در شیرینی‌فروشی‌ها به دنبالش بگردید. این حلواها در سه نوع ساده، نخودی و بزرکی آماده می‌شوند.

سایر سوغات شهر مراغه

مراغه فقط شهر شیرینی‌های خوشمزه نیست. محصولات دیگری هم هستند که بهترین نوعشان را می‌توانید از مراغه تهیه کنید.

فرش ابریشم مراغه

فرش ابریشم

مراغه یکی از مهم‌ترین تولید‌کنندگان فرش ابریشم در ایران است که متاسفانه در این زمینه کمتر شناخته شده. فرش و تابلوفرش‌های ابریشم از گران‌ترین و زیباترین سوغات مراغه هستند. اگر می‌خواهید بیشتر هزینه کنید و سوغاتی نفیس و ماندگار از این شهر تهیه کنید فرش ابریشم مراغه بهترین انتخاب است.

صابون مراغه

صابون مراغه

معروف‌ترین صابون سنتی ایران در مراغه تولید می‌شود و بیشتر از ۱۵۰ سال قدمت دارد. صابون مراغه را با شیوه‌های سنتی و به صورت نیمه‌صنعتی تولید می‌کنند. ویژگی مثبت صابون مراغه این است که در تولید آن از مواد افزودنی صنعتی و شیمیایی استفاده نمی‌شود. خیلی‌ها عقیده دارند که استفاده از آن باعث سلامت پوست و جلوگیری از ریزش مو‌ می‌شود. صابون مراغه را در همه جای کشور می‌شود تهیه کرد، اما برای تهیه نوع مرغوب آن در سفرتان به مراغه این صابون را بخرید. صابون مراغه به تازگی به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شده است.

خشکبار و میوه‌های مراغه

خشکبار مراغه

مراغه در موقعیت جغرافیایی خوبی قرار گرفته است و خاک بسیار حاصلخیزی دارد. انواع میوه‌هایی مثل انگور، سیب، آلوچه، گیلاس و… از محصولات باغ‌های مراغه هستند. درخت‌های بادام و گردو و فندق هم در این منطقه به خوبی عمل می‌آیند. به جز این مغزها، خیلی از میوه‌های مراغه هم به صورت خشکبار مصرف می‌شوند.

دسته:سوغات

مطالب مرتبط :

دیدنی های مراغه

دیدنی‌های مراغه که نباید در سفرتان از دست بدهید

12 تیر 1396

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد