سفر به قلیه ماهی

تاریخ انتشار : 13 شهریور 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۹ بهمن ۱۴۰۱
سفر به قلیه ماهی

خسته رسیده بودیم قشم و رفته بودیم یکی از خانه‌های محلی. چون جنوب جایی است که مردم با روی گشاده و بدون توقع پذیرایتان می‌شوند. انگار که عضوی از خانواده یا اقوامشان باشید. نه اینکه همه چیز مجانی از آب دربیاید ولی با پول کمی کارتان راه می‌افتد و تازه بد هم نمی‌گذرد. چون اینطور در نزد ما ایرانی‌ها جا افتاده که اگر می‌خواهی خوب بخوری و سفر خوش بگذرد باید پول خوبی هم خرج کنی. جنوب این قاعده را به هم می‌زند. و اتفاقا برای خوش گذشتن هر چقدر پول کمی خرج کنید، آسان بگیرید و خودتان را به طبیعت بسپارید، سفر دلنشین‌تر و ماندگارتر می‌شود. غذا چه بود؟ قلیه ماهی.

قلیه ماهی؛ غذای معروف جنوبی

صبح در قطار صبحانه مختصری خورده بودیم و حالا که نزدیک ظهر بود و گرسنگی داشت فشار می‌آورد، تقریبا بیهوش شده بودیم که سفره را انداختند. هر شهری برای خود غذایی خاص دارد که با آن دل مسافرانش را می‌برد. و آنها را برای سفر به آنجا مصمم‌تر می‌کند. مثلاً اسم کباب ترش به گیلان گره خورده یا در اصفهان نمی‌شود از خیر خوردن بریانی حاج محمود گذشت. جنوب هم با قلیه‌ماهی‌اش معروف است. و این شهرت به شهرهای دیگر هم رسیده و از شیراز گرفته تا اهواز و بندرعباس و بوشهر درستش می‌کنند. و درست است که تاریخچه دقیقی درباره‌اش وجود ندارد. اما یک رسم قدیمی است که قلیه ماهی یکی از غذاهای اصلی سفره‌های مهمانی باشد.

بهترین قلیه ماهی را کجا بخوریم؟

معروف‌ترین و بهترین قلیه ماهی را می‌شود در بوشهر خورد که به آن “قلیه مُی” می‌گویند. هرچند در بقیه شهرها هم قلیه ماهی‌های خوبی پخته می‌شود و معمولا نوع ماهی که در هر شهر برای طبخش استفاده می‌شود متفاوت است. در بندرعباس از ماهی شیر یا زبیدی استفاده می‌کنند. در اهواز علاوه بر ماهی‌هایی مثل میش ماهی و هامور، گاهی در قلیه میگو هم می‌ریزند. در بندر گناوه قلیه را با ماهی سرخو یا همار می‌پزند. اما در هر حال اهل فن توصیه می‌کنند که برای طبخ این غذای محبوب بهتر است از ماهی‌هایی استفاده شود که گوشت لُخم دارند. سنگسر، هامور، شیر، سُرخو، جَش، شوریده و سِکِن بهترین ماهی‌ها برای قلیه ماهی هستند.

اگر مسافر بوشهر هستید می‌توانید در رستوران “میداف” و “سفیهی” قلیه ماهی خوب بخورید. اگر مسافر آبادان هستید، رستوران “پاکستانی‌ها” قلیه‌های خوبی دارد. و اگر بار سفر به اهواز را بسته‌اید در رستوارن‌های”گردان امپراتور” و “کاکتوس سبز” می‌شود دلی از عزا درآورد. در شیراز هم رستوران “گامبرون” قلیه‌های خوبی دارد. اگر هم در تهران ساکنید و به هر دلیلی حالا حالاها نمی‌توانید به جنوب سفر کنید، رستوران رافائل در خیابان میرزای شیرازی، قلیه ماهی‌های خوش طعمی دارد. در جنوب جدا از رستوران، خانه‌های محلی نیز انتخاب خوبی برای خوردن قلیه ماهی اصیل است. و می‌شود از نزدیک در جریان فوت و فن پختش هم قرار گرفت.

بهترین هتل‌های بوشهر کدامند؟

طرز تهیه قلیه‌ماهی 

حالا می‌‌رسیم به روش پخت این غذای لذیذ. پیاز خرد شده را با سه قاشق سوپخوری روغن تفت می‌دهند. سیر و فلفل فراوان و زردچوبه را در هاون می‌کوبند و به پیاز اضافه می‌کنند و  بعد سبزی می‌ریزند. سبزی قلیه ماهی شامل گشنیز و شنبلیله است. آشپزان ماهر می‌گویند برگ برنده قلیه ماهی خوب در سیر و فلفل زیاد آن است. به علاوه اینکه شنبلیله کم و گشنیز باید دو برابر آن باشد و خوب تفت داده شوند. سبزی را به پیاز و سیر اضافه می‌کنند و سپس نصف لیوان آب می‌ریزند و می‍‌‌گذارند با شعله کم بپزد. در ظرفی جدا ماهی را با نمک طعم‌دار می‌کنند. در ادامه تمبر هندی را در سه لیوان آب خیس می‌کنند و دو قاشق آرد گندم در آن می‌ریزند و از صافی می‌گذرانند و به مواد روی شعله می‌افزایند. و وقتی به جوش آمد، ماهی‌ها را که شسته‌اند تا نمک اضافه‌اش برود، داخلش می‌ریزند. قلیه ماهی غذایی است که برای آماده شدنش انتظار زیادی لازم نیست و حدود نیم ساعت زمان برای آماده کردنش نیاز است. البته این تا حدود زیادی به نوع ماهی بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های بندرعباس؛ تجربه خوشمزه‌ترین غذاهای جنوبی

فهرست هتل‌های قشم در اسنپ تریپ

فهرست هتل‌های بندرعباس در اسنپ تریپ

فهرست هتل‌های اهواز در اسنپ تریپ

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

چرا باید بندر کنگان را ببینیم؟

چرا باید بندر کنگان را ببینیم؟

28 فروردین 1398
راهنمای نوروزی سفر به بوشهر

راهنمای نوروزی سفر به بوشهر

6 اسفند 1397

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد