راهنمای سفر به چادگان اصفهان

تاریخ انتشار : 13 دی 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
چادگان اصفهان

یکی از  قشنگ‌ترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان چادگان است. چادگان اصفهان با خود اصفهان ۱۲۸ کیلومتر فاصله دارد. نزدیک به دو ساعت در راه هستید و بعد به دهکده‌ای سرسبز می‌رسید که پشت سد ساخته شده و همه چیز را باهم دارد. هم طبیعتی سرسبز، هم دریاچه زاینده رود، و هم امکانات تفریحی متنوع.

سابقه تاریخی

قدیم‌ها به چادگان پاراتاک می‌گفتند. آخرین پادشاه هخامنشی برای فراهم کردن سپاه به این ناحیه آمده و بعدها، شاه عباس صفوی نیز به واسطه آباد بودن این ناحیه ترک ها را به سمت این منطقه فرستاد. سابقه تاریخی پاراتاک به همینجا ختم نمی‌شود. اسکندر مقدونی نیز در این محل اقامت داشته و به واسطه نفوذش، هنوز هم روستای مجاور چادگان به اسکندری معروف است.

دریاچه سد چادگان

اما چرا این منطقه به چادگان معروف شد؟

چادگان از دو بخش چاد و گان تشکیل شده. چاد به معنی شیار، شکاف و دره است و گان پسوندش است. بعد از سالیان که پاراتاک به کلی از میان رفت، مردم در جایی نزدیک به آن خانه‌هایش را بنا کردند. جایی نزدیک به رودخانه زاینده رود که در دره‌ای قرار داشت. و به همین دلیل هم اسم چادگان رویش گذاشته شد.

تفریحات و دیدنی‌های چادگان

دهکده چادگان

چادگان اصفهان یکی از توریستی‌ترین مناطق اطراف اصفهان محسوب می‌شود. و همانطور که نگاه کردن به زاینده رود کافی‌ست که غم‌ها را فراموش کنید و پر از سرزندگی شوید، در چادگان هم با نشستن در کنار دریاچه سد زاینده رود و در آب و هوایی خنک‌تر از شهر اصفهان می‌توانید خوش بگذرانید.

ماهی‌گیری

جدا از دریاچه سد زاینده رود و قایق سواری در آن، در چادگان امکان تفریح‌های دیگری هم است. به خاطر وجود ماهیانی مثل قزل‌آلای رنگین کمان، کپور و زرد، خیلی‌ها برای ماهیگیری به این منطقه می‌آیند. و تصویر آنهایی که در حال ماهیگیری‌اند، اینجا را مثل تابلویی نقاشی زیبا می‌کند.

اسب‌سواری و دیگر ورزش‌ها

در این دهکده توریستی امکان اسب سواری دارید. نگران بلد نبودن هم نباشید که امکان آموزش هست. با اتوبوس دریایی میتوانید دوری در رودخانه بزنید و به ساحل که برمی‌گردید زیر سایه درختانش خستگی درکنید. می‌توانید با دوست‌ها و خانواده‌تان در ساحل والیبال و بسکتبال و پینگ پنگ بازی کنید، یا در استخر دهکده تنی به آب بزنید که هم سانس‌های مردانه و هم زنانه دارد.

دوچرخه‌سواری و تله‌کابین

با دوچرخه دوری در دهکده بزنید و اگر دلتان هیجان خواست سوار بر تله‌کابین، چادگان را از آن بالا ببینید. درحالی که همه چیز آن پایین مثل ذره‌ای درآمده و شما همچون پرنده‌ای از آن بالا نگاهش می‌کنید.

دمنوش خانه دهکده که انواع و اقسام شربت‌ها و دمنوش‌ها را میتوان در آن سفارش داد و رستوران‌های کوچک و بزرگ از جاذبه‌های چادگانند. هرچند بساط کباب در دشت و دمن که از سنت‌های پسندیده ایرانیان است در اینجا هم حاکم است.

بیشتر بخوانید: مراکز تفریحی اصفهان

چادگان

خانه معظم الملک میرپنج

دهکده چادگان فقط خودش دیدنی نیست. از معروف ترین و مهمترین جاهای تاریخی اش خانه معظم الملک میر پنج است که به ثبت ملی هم رسیده. این بنا یادگاری از دوره قاجار است که از زیرزمین، تالارها و اتاق های بزرگ با دیوارهائی مزین به نقوش و آیینه کاری های ظریف تشکیل شده. تزئینات خانه متاثر از تزئینات قرن گذشته اروپاست. در مقابل عمارت آن هم حوضی بزرگ تصویر خانه را با شیشه‌های رنگینش منعکس می‌کند. ولی خانه در سالهای گذشته به حال خود رها شده و توقع دیدن خانه‌ای سرپا را نداشته باشید.

حتما اسم کاوه آهنگر را شنیده‌اید. شخصیتی اسطوره‌ای در شاهنامه که علیه ضحاک قیام کرد. مشهد کاوه که به نام‌هایی مثل دهستان کاوه، دهستان کاوه آهنگر و مشهد هم معروف است. دهستانی است که آرامگاه کاوه آهنگر و پسرش در آن قرار دارد و از جاهای دیدنی چادگان است.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به اصفهان؛ شهری که باید به آن برگشت!

کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در چادگان هم میتوانید هم ویلا کرایه کنید و هم به چشم سفری یک روزه آن را ببینید و برای شب دوباره به اصفهان برگردید.

مسیر دسترسی

بعد از رسیدن به اصفهان به طرف کوه صفه برانید و مسیر ذوب آهن اصفهان را در پیش بگیرید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

24 خرداد 1402
از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

18 دی 1401

۲ نظر

  • پاسخ حامد ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ از ۱۰:۳۵

    سلام ممنون از اطلاعاتی که در اختیارمون گذاشتید بسیار جالب بود

  • پاسخ محمودی ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ از ۱۴:۵۴

    سلام. ما وسیله شخصی نداریم. از شهر اصفهان کدوم نقطه با تاکسی میشه رفت یا فقط دربستی؟ لطفا دقیق راهنمایی کنید.ممنونم

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد