جاهای دیدنی شوشتر که نباید از دست داد

تاریخ انتشار : 18 مهر 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ آذر ۱۳۹۶
جاهای-دیدنی-شوشتر

شوشتر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است و قدمتش را بیش از ۷هزارسال تخمین می‌زنند. این شهر آثار تاریخی بی‌نظیر و معماری فوق‌العاده‌ای دارد. اگر شما هم از دیدن آثار تاریخی و معماری کهن شهرها مختلف لذت می‌برید، دیدن این شهر خوزستان را از دست ندهید. با ما همراه باشید و با برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شوشتر آشنا شوید:

سازه‌های آبی شوشتر:

نظام-آبی-شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر معروف‌ترین جاذبه گردشگری این شهر هستند. این سازه‌های آبی مجموعه به هم پیوسته‌ای از پل‌ها، آبشارها، آسیاب‌ها، بندها و تونل‌های بزرگند که به‌طور پیوسته کار می‌کنند. بنای اولیه این سازه از دوران هخامنشیان باقی مانده است و هنوز هم بخش‌هایی از آن فعال است. این مجموعه آبی نمونه‌ای بی‌همتا از استفاده بهینه از آب در دوران‌های کهن و از شاهکارهای مهندسی جهان به حساب می‌آید. این مجموعه‌ از آثار باستانی با عنوان «نظام آبی تاریخی شوشتر» در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده‌اند و هر یک به تنهایی می‌توانند یک جاذبه گردشگری به حساب بیایند، مثلا قلعه سلاسل که در ادامه معرفی‌اش خواهیم کرد.

آدرس: خوزستان، شوشتر، خیابان طالقانی

قلعه سلاسل شوشتر:

قلعه-سلاسل

این دژ تاریخی یکی از جاهای دیدنی شوشتر و از زیرمجموعه‌های «نظام آبی تاریخی شوشتر» است. بر اساس متن‌های تاریخی قدمت این قلعه را به دوران هخامنشیان نسبت می‌دهند. قلعه سلاسل قلعه‌ای وسیع است که حیاط‌های بزرگ، سربازخانه، حمام، شبستان، آشپزخانه، سربازخانه و… داشته، اما امروزه بیشتر این عمارت‌ها تخریب شده‌اند. قلعه سلاسل در طی تاریخ بارها بازسازی شده و بر اساس شنیده‌ها تا ۵۰ سال پیش هنوز آباد بوده است. با اینکه از ابهت این قلعه چیز چندانی برجای نمانده، دیدنش هنوز هم جذاب است.

آدرس: خوزستان، شوشتر، حاشیه رود کارون

مسجد جامع شوشتر:

مسجد-جامع-شوشتر

مسجد جامع شوشتر از قدیمی‌ترین مسجدهای ایران است. مورخان با استناد به کتاب‌های تاریخی و کتیبه‌ها ساخت این مسجد را به دوران امام حسن عسکری نسبت می‌دهند. مسجد جامع شوشتر دو محراب، یک منبر بسیار قدیمی، حیاطی بزرگ و ستون‌هایی بسیار قطور و محکم و سقف‌هایی گنبدی دارد و بنایش بیشتر از سنگ و آجر تشکیل شده است. خلفای عباسی در دوران‌ها مختلف به این مسجد چیزهایی اضافه کرده‌اند و هر یک از خودشان کتیبه‌ای هم به یادگار گذاشته‌اند. البته بعد از بازسازی‌هایی که روی این مسجد انجام شده تعدادی از این کتیبه‌ها از بین رفته است.

خانه تاریخی مرعشی:

خانه-تاریخی-مرعشی

شوشتر از آن شهرهایی است که معماری خاصی دارد. خانه تاریخی مرعشی یکی از زیباترین خانه‌های شوشتر است. این خانه زیبا در دوران قاجار ساخته شده و به شخصی به نام سیدمحمدحسن مرعشی تعلق داشته. خانه مرعشی در محدوده آبشارهای شوشتر  و بافت تاریخی شهر ساخته شده است.  این روزها این خانه با تغییر کاربری به دفتر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تبدیل شده است.

آدرس: خوزستان، شوشتر خیابان امام خمینی

مجموعه تاریخی مستوفی:

رستوران-خانه-مستوفی

مجموعه تاریخی مستوفی از ۴ اثر تاریخی تشکیل شده است و یکی از جاهای دیدنی شوشتر است. مسجد، حمام، پل و خانه تاریخی که این مجموعه را تشکیل می‌دهند مربوط به دوران قاجارند. خانه تاریخی مستوفی به یکی از تاجران بزرگ شوشتر تعلق داشته و امروز به اداره میراث فرهنگی شوشتر تبدیل شده است و در آن رستوران، موزه و عکاس‌خانه ساخته شده است. خانه مستوفی معماری بی‌نظیری دارد و اگر برای بازدید به این خانه تاریخی بروید شاید چنان محو فضای دلنشینش بشوید که دلتان بخواهد باقی روز را هم در این خانه بگذرانید.

آدرس: خوزستان، شوشتر، بشرویه، خیابان شریعتی، کوچه مستوفی

برای رزرو هتل های شوستر اینجا را ببینید. 

 

دسته:جاذبه

۲ نظر

  • پاسخ بیژن ۲۱ مهر ۱۳۹۶ از ۰۴:۴۴

    آبشارهای شوشتر فوق العاده زیبا هستند حتما برید ببینید

  • پاسخ زهرا نورمحمدی ۷ بهمن ۱۳۹۶ از ۰۹:۴۷

    واقعا اموزنده عالی
    لطفا مطالبو بیشتر کنید
    سپاس

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد