افطاری حرم امام رضا (ع) چطور برگزار می‌شود؟

تاریخ انتشار : 10 خرداد 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
افطاری حرم امام رضا

افطاری حرم امام رضا، یکی از بزرگ‌ترین مراسم افطاری‌ای است که در جهان اسلام برگزار می‌شود. در ماه رمضان هر روز هزاران نفر در این مراسم شرکت می‌کنند. و بعد از اذان مغرب روزه‌شان را در جوار حرم مطهر امام هشتم شیعیان باز می‌کنند. برگزارکردن مراسم افطاری یکی از سنت‌های زیبای ماه رمضان است. و افرادی که توانایی‌اش را دارند، با برگزارکردن مراسم افطاری و دعوت از اقوام و آشنایان یا نیازمندان سعی می‌کنند از برکات این ماه مبارک استفاده کنند.

چه کسانی در افطاری حرم امام رضا شرکت می‌کنند؟

شرکت در مراسم افطاری

برای بسیاری از افرادی که تصاویر زیبای سفره‌های افطار حرم امام رضا را می‌بینند این سوال پیش می‌آید که چه کسانی می‌توانند در این مراسم شرکت کنند؟ هر شب ۱۳هزار کارت دعوت‌ سفره افطار حرم امام رضا (ع) در مناطق مختلف شهر مشهد توزیع می‌شود. و کسانی که این کارت‌ها را دریافت می‌کنند می‌توانند در این مراسم شرکت داشته باشند. مهمانسرای قدیم امام رضا (ع) هم هر شب برای افطار از ۳۰ هزار نفر پذیرایی می‌کند. و مسافرانی که برای زیارت به مشهد مقدس سفر کرده‌اند، فیش غذا را در فرودگاه و ایستگاه قطار و پایانه‌های مسافربری از خادمان دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مشهد در ماه رمضان چه حال و هوایی دارد؟

خوراکی‌های سفره افطار حرم مطهر

سفره افطار حرم

افطار کردن با خرما سنت خیلی خوبی است. و مهمانان حرم هم با چای و خرما و نان و پنیر روزه‌شان را باز می‌کنند. و بعد از آن با یک وعده غذای گرم شامل سوپ و برنج و خورشت و دسر و شربت افطارشان را کامل می‌کنند. به جز کسانی که مهمان سفره افطار حرم مطهر هستند، ۱۰۰ هزار نفر از نمازگزاران صحن‌های حرم هم با افطار سبک بارگاه امام رضا روزه‌شان را باز می‌کنند. بسته‌های سبک افطار شامل شیر و عسل و خرما و کیک هستند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به مشهد؛ از زیارت تا سیاحت

مراسم افطار حرم مطهر به کمک چه کسانی برگزار می‌شود؟

خادمان حرم مطهر

برای برگزاری این مراسم باشکوه ۳۰۰ هزار متر مربع از فضای صحن‌های حرم مقدس امام رضا (ع) با فرش پوشیده می‌شود. و حدود ۲ هزار نفر از خادمان بارگاه رضوی در چیدن این سفره پربرکت همکاری می‌کنند. در ماه رمضان دو مراسم میلاد امام حسن مجتبی (ع) و مراسم شب قدر هم همزمان با مراسم افطاری در بارگاه امام رضا برگزار می‌شود. برای مراسم میلاد حسن مجتبی تدارکات و خدماتی مانند گل‌آرایی و تهیه ویلچر برای زائران کم‌توان انجام می‌شود. برای برگزاری مراسم ویژه شب قدر در حرم مطهر امام رضا هم ۱۰ هزار نفر نیرو از میان خادمان افتخاری برای برگزاری منظم‌تر و آرامش زائران همکاری می‌کنند.

عکس‌ها از باشگاه خبرنگاران جوان

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های مشهد نزدیک حرم برای افطار

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد