مناطق دیدنی چابهار که حتما باید رفت

تاریخ انتشار : 16 فروردین 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۱ دی ۱۴۰۰
مناطق دیدنی چابهار

چابهار، بندری که به دلیل آب و هوای بهاری‌اش به این نام خوانده می‌شود، یکی از شگفت‌انگیزترین بنادر ایران است. این شهر که در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته، لقب تنها بندر اقیانوسی ایران را هم دارد. اگرچه چابهار به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد در گذشته بیشتر برای خرید مورد استقبال قرار می‌گرفت، ولی این روزها طبیعت چابهار گردشگران زیادی را جذب می‌کند. آنطور که می‌گویند اگر دلت می‌خواهد در زندگی، راه رفتن در مریخ را تجربه کنی، حتما سری به چابهار بزن. بندر چابهار که تازگی‌ها محبوبیت زیادی هم پیدا کرده، دیدنی‌های زیادی دارد. از غروب‌های دل‌انگیز که بگذرید، صخره‌های تراش خورده آن و جاهای حیرت‌انگیز دیگری هم هست. ما در این نوشته مناطق دیدنی چابهار را معرفی می‌کنیم.

گل افشان

گل افشان چابهار

در ۱۰ کیلومتری چابهار، بین دشت کهیر و تنگ و در ۲۰ کیلومتری روستای کهیر، سه تپه کوچک گل افشان به ارتفاع ۱۰ تا ۲۰ متر وجود دارد که یکی از مناطق دیدنی چابهار است. دو تا از این تپه‌ها غیرفعال و یکی از آنها مثل آتشفشانی می‌جوشد و هر دقیقه یکبار از آن گل سرد طوسی رنگی خارج می‌شود.

کوه‌های مینیاتوری

کوه های مینیاتوری چابهار

یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز چابهار کوه‌های مینیاتوری یا مریخی است. این کوه‌ها،۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بعد از چابهار به سمت بندر گواتر، قرار گرفته‌اند. وجود دریا در یک‌سو و وجود این کوه‌ها در طرف دیگر جاده باعث شده تصویر همچون تابلویی نقاشی باشد. جنس این کوه‌ها رسوبی است و روی آنها هیچ گیاهی به چشم نمی‌خورد، اما رنگ خاکستری آنها، شکل مخروطی‌شان و ترکیب رنگ قرمز باعث شده به کوه‌های مریخی معروف شوند.

تالاب لیپار

تالاپ لیپار چابهار

بعد از دیدن کوه‌های مینیاتوری می‌توان به دیدن تالاب لیپار رفت. تالاب شگفت‌انگیز لیپار که به آن تالاب صورتی هم می‌گویند در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار و در مسیر جاده ساحلی چابهار-گواتر قرار دارد. این تالاب که آب‌های سرگردان اطراف را جمع می‌کند ۱۴ کیلومتر است و پرندگانی همچون فلامینگو، حواصیل، طاووسکن، تیهو و عقاب دشتی در آن زندگی می‌کنند.

موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار

ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که از دوران قاجار به جا مانده، اکنون موزه محلی چابهار است. این بنا بر روی سکویی به ارتفاع یک و نیم متر و به وسعت حدود ششصد و پنجاه متر مربع بنا شده و دارای سه درب ورودی، مجموعه اتاق‌ها و راهرو است. بنا در دو طبقه ساخته شده است که قسمتی از آن بوسیله سکویی با سقف چوبی و ستون آهنی احاطه شده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید از چابهار

درخت مکرزن یا انجیر معابد

درخت مکرزن چابهار

شهرهای جنوبی درختی دارند به نام درخت انجیر معابد و چابهار هم از این قاعده مستثنی نیست. درخت انجیر معابد درخت بسیار بزرگی است که اصل آن متعلق به هند شرقی است و برگ‌های پهنی دارد.

انجیر معبد که محلی‌ها به آن کرگ می‌گویند در داخلش شیره سفید رنگی جریان دارد و میوه آن هم قابل خوردن است. نمونه‌های این درخت را در حال حاضر در روستاهای رمین، تیس کوپان، ماشی، لیپار و کوپان سر می‌توان دید.

منطقه حفاظت شده گاندو

منطقه حفاظت شده گاندو

در سفر به چابهار دیدن رودخانه باهوکلات را هم در برنامه بگنجانید. این رودخانه در ۹۰ کیلومتری شرق چابهار واقع شده و محل زندگی تمساح پوزه کوتاه گاندو یا تمساح ایرانی است. طول این تمساح به ۴ متر می‌رسد و یکی از جاذبه‌های توریستی رودخانه پرآب باهوکلات است. جدا از تمساح حیوانات کمیاب دیگری مثل گوزن کوهی هم در گاندو  حضور دارند.

باغ‌های میوه

 اگر کسی به دیدن باغ میوه‌های استوایی علاقه دارد باید بعد از کوه‌های گل‌افشان و قبل از روستای درک این مزارع را پیدا کند. در مزرعه‌های آنها موزهایی کوچکتر از یک دست کشت می‌شود. برخی از نقاط انبه می‌کارند و همچنین میوه دیگری به اسم کنار به صورت طبیعی و همچنین پیوندی به عمل می‌آید.

روستای درک و بندر تنگ

روستای درک

احتمالا مشابه این تصویر را فقط در آمریکای جنوبی بتوان دید. یعنی تصویری که ساحل دریا به کویر می‌رسد. اگر از روی رمل شن‌ها بگذریم به زمین نخلی می‌رسیم که در ادامه آن دریا قابل مشاهده است.

بندر گواتر

بندر گواتر

فقط قشم جنگل حرا ندارد و در چابهار هم، جایی که رودخانه باهوکلات به دریای عمان می‌ریزد و در نزدیکی خلیج گواتر، جنگل‌های حرای چابهار قرار دارد. ناگهان در دل خشکی بسیار، درختچه‌هایی در مرداب روییده است که محل زندگی خزندگان و پرندگان زیادی است.

بیشتر بخوانید: لیست هتل‌های چابهار به‌همراه عکس و آدرس

مسجد جامع تیس

مسجد جامع تیس

از مناطق دیدنی چابهار مسجد تیس است، مسجدی که مثل مساجد پاکستان و هندوستان تنها یک مناره دارد. صحن این مسجد هر زائری را ولو برای اولین بار، به یاد تابلوهای پر از رنگ زیبا می‌اندازد. مناره و گنبدهایی که با رنگ‌های سبز و قرمز ساخته شده‌اند و درهایی که با شیشه‌کاری‌های منظم و نامنظم رنگارنگ جلوهایی چشم‌نواز به مسجد داده‌اند.

اسکله ماهیگیریاسکله ماهیگیری چابهار

در چابهار سه اسکله تپس، رمین و بریس از بقیه دیدنی‌تر هستند. در اسکله‌های چابهار می‌توان ماهیگیرانی که برای صید به دریا می‌روند یا از صید برمی‌گردند را تماشا کرد و گاهی به همراه‌شان عازم دریا شد. بازار ماهی فروشان هم در این اسکله‌ها بسیار پررونق است.

بیشتر بخوانید: طعم متفاوت غذاهای دریایی در رستوران‌های چابهار

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بهترین زمان سفر به چابهار، بندر عجایب ایران!

بهترین زمان سفر به چابهار، بندر عجایب ایران!

30 فروردین 1402
همه‌چیز درباره پرواز تهران چابهار

همه‌چیز درباره پرواز تهران چابهار

23 فروردین 1402

۲۲ نظر

  • پاسخ م.داور ۳۰ آبان ۱۳۹۷ از ۰۸:۲۹

    من دو هفته پیش چابهار بودم به نظر من رفتن به این شهر یک اشتباه بزرگه

    • پاسخ مرضیه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ از ۱۰:۱۴

      چرا ولی من شنیدم خیلی قشنگه

  • پاسخ دانش ۲۵ آذر ۱۳۹۷ از ۲۳:۲۵

    سلام من دو هفته دیگه قراره برم چابهار دوست عزیزی که عنوان کردن رفتن به این شهر یک اشتباه بزرگه میشه لطفا دلایلتون رو در مورد این اشتباه بفرمایید ممنون

  • پاسخ غنضفر ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ از ۱۸:۱۰

    حالا ایشون یه حرفی زد شما جدی نگیر. کیفیت سفر رو آدم و همراهاش تعیین میکنه نه مقصد.

  • پاسخ م.ف ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ از ۱۹:۵۱

    چرا میگید سفر به چابهار اشتباه است؟

  • پاسخ افسانه ۴ اسفند ۱۳۹۷ از ۰۴:۵۴

    سلام به نظر من هر جای دنیا ارزش یک بار رفتن را داره ، بعدشم به نظرم بر میگرده به این که با چه توقعی ، با چه روحیه ای و با چه کسایی به مسافرت بری مطمنم بهتون خوش میگذره.

  • پاسخ مهرداد ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ از ۱۳:۴۷

    سلام
    البته این بستگی به علاقه‌ها و دیدگاههای افراد داره، ولی به نظر من چابهار برای علاقمندان به طبیعت و طبیعت گردی، یک منطقه بسیار زیبا، کم نظیر و دیدنی و یک بهشت واقعی هست.

  • پاسخ رحیمه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ از ۰۹:۰۸

    سلام
    ما خرداد ۹۸ اومدیم چابهار. خیلی هوا گرمه دمای هوا بین ۴۲ تا ۵۰ درجه است.
    اگه کسی قصد داره چابهار بیاد به نظرم فقط نیمه دوم سال خوبه

  • پاسخ میثم ۳۰ دی ۱۳۹۸ از ۲۱:۵۹

    سلام من ساکن چابهارم کسی خواست جاهای دیدنی چابهار رو ببینه با خودروی شخصی و هزینه کم بهش نشون میدم ممنوون

    • پاسخ سمانه ۲ آبان ۱۳۹۹ از ۱۰:۴۱

      سلام اگه هنوز میتونین به عنوان راهنمای محلی در دیدن چابهار به ما کمک کنین، لطفا شماره تون رو بدین.

    • پاسخ تهرانی ۱۷ آذر ۱۳۹۹ از ۰۸:۵۸

      سلام اگه هنوز میتونین به عنوان راهنمای محلی در دیدن چابهار به ما کمک کنین، لطفا شماره تون رو بدین.

    • پاسخ بنفشه نظیری ۲۴ آذر ۱۳۹۹ از ۱۲:۱۱

      سلام لطفا شمارتون را برای من هم بفرستید برای دیدن جاهای دیدنی ممنون

    • پاسخ حسین ۱۲ دی ۱۳۹۹ از ۰۵:۵۴

      سلام ! اگه هنوز امکانش هست لطفا برای نوروز ۱۴۰۰ با ایمیل تماس بگیرید

    • پاسخ حسین ۱۲ دی ۱۳۹۹ از ۰۵:۵۶

      لطفا شماره بگذارید

    • پاسخ علی ارجمند ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ از ۰۸:۲۸

      سلام میتونم شمارتونو داشته باشم البته اگر هنوز مشغول هستید

  • پاسخ زهیر ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ از ۰۶:۲۷

    با سلام. من اسفند ۹۷ ، چابهار بودم. واقعا فوق العاده است. معنی واقعی دریا را، در چابهار فهمیدم! با اینکه خودم شمالی ام و قشم، کیش و بندرعباس هم رفتم، انصافا چابهار یه چیز دیگه است. چقدر ماهی و میگو خوردیم. طبیعت بکری داره. شاید هم من ندید بدیدم! چون حتی سنگ و تپه ها و خاکش و … خاص بود. به نظرم، بعداز جزیره هرمز، قشنگ ترین جای ایران، چابهاره!

    • پاسخ پارمیدا ۱۵ مهر ۱۳۹۹ از ۲۲:۲۳

      تک تک کلماتتو قبول دارم و واقعا نظر منم همینه

  • پاسخ ستار (تیاب) ۲۷ آذر ۱۳۹۹ از ۲۰:۵۷

    زبان بلوچی: *منی دُرین بانوکان و پُلین واجهان سلامٌ علیکم*
    برگردان: خانم های ارزشمند و آقایون گلم سلام
    ضمن سپاس از سنپ تریپ عزیز تقاضا دارم کمی در خصوص ارائه مطالب و اطلاعات به دوستان حساسیت بیشتری داشته باشید تا خدای نکرده رسالتی که در پیش دارین دستخوش سوء تفاهم و سوء برداشت نشه. و تشکر ویژه از سنپ تریپیای نازنین که پیگیر یکی از دورترین، مظلوم ترین و محروم ترین نقاط ایران عزیزمون هستن..
    امیداوارم این امر باعث بشه نگاه مسئولین و مردم توانمندمون بیشتر بی این منطقه، پتانسیل های بی بدیل و مردمش جذب بشه.
    میزبان قدم های پر خیر شما هستم

    راستی شمارمو داشته باشین ضرر نداره : )
    ۰۹۱۵۸۳۹۴۵۲۲
    ضمناً با ارسال پیامک منو جوابگوی خودتون کنین

  • پاسخ A.gh ۲ دی ۱۳۹۹ از ۱۷:۱۲

    بنده یک بلوچ هستم و با تجربه ای که دارم هر فرد غیر چابهاری از چابهار دیدن کرده کلی لذت برده و دوباره آمده
    بنده درخدمت هستم هر سوالی یا آدرس جایی تو چابهار خواستین

    • پاسخ Zeta ۶ بهمن ۱۳۹۹ از ۱۱:۳۵

      سلام دوست عزیز ،ما هفته آینده عازم چابهار هستیم،میتونم از شما ایمیلی داشته باشم و چند سوال بپرسم ازتون؟

  • پاسخ Z.A ۸ بهمن ۱۳۹۹ از ۱۰:۴۶

    با سلام، اگر کسی ساکن چابهاره و به صورت شخصی و با هزینه کم جاهای دیدنی رو به ما نشون میده لطفا یا شمارشو بذاره یا ایملشوو ممنونم

  • پاسخ امیرحسین ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ از ۱۴:۲۶

    من نوروز امسال چابهار بودم به مدت ۶ روز
    در وحله اول باید بگم درخصوص چابهار تبلیغات زیادی شده که اغراق آمیز هست. ۱٫ کلا ۳ روز برای دیدنش کافیه. ۲٫ متاسفانه منطقه محرومیه و امکاناتتوریستی خیلی کم. ۳٫برنامه گشت هاش واقعا خسته کننده است چون مسیرها دور هست و همه اش سوار خودرو و جاذبه ها بیشتر از چند دقیقه ارزش ایستادن نداره. دریاچه لیپار اصلا صورتی نبود وقتی ما رفتیم. گل افشان به یه جوک شبیه تا جاذبه. باغ گرمسیری و کوه مریخی هم عکسشو ببینید بهتره تا ۸ ساعت تو ماشین باشی و ۵ دقیقه اونجا پیاده بشی. گواتر و بریس هم واسه کسایی که تجربه دریای مدیترانه یا جنوب شرق آسیا رو دارن جذابیت خاصی نداره. ضمنا به هیچ عنوان واسه خرید سراغ جنس های فیک و کپی منطقه آزادش نرین که مفت گرونه. البته این نظر منه

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد