غذاهای نذری ماه محرم در شهرهای مختلف ایران چیست؟

تاریخ انتشار : 28 شهریور 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ آذر ۱۴۰۰
غذاهای نذری ماه محرم

یکی از رسم‌های بسیار قشنگ ماه محرم و صفر، دیگ‌های کوچک و بزرگی است که در خانه‌ها و حتی کوچه و خیابان‌ها گذاشته می‌شود. پخت نذری در محرم آنقدر بساطش داغ است که در بعضی از محلات مردم به عشق چشیدن غذای نذری، ساعت‌ها ایستادن در صف‌های طولانی را به جان می‌خرند. به جز تهران که درطول ماه محرم پختن غذاهایی مثل قیمه، عدس پلو، قرمه سبزی و آش رشته بسیار در آن باب است، در دیگر شهرهای ایران نیز بساط نذری حال و هوای شهرها را عوض می‌کند. در اینجا نگاهی داریم به غذاهای نذری ماه محرم در شهرهای مختلف ایران. با بلاگ اسنپ تریپ همراه باشید.

نذری در تهران

نذری در تهران

در تهران به جز غذاهایی مثل قورمه سبزی، قیمه، عدس پلو، لوبیا پلو، آش رشته، شلقمکار و زرشک پلو، دادن غذاهای دیگر نیز در محلات مختلف باب است. مثلا چی؟ در ظهر عاشورا و در محله سنگلچ و بازار آبگوشت نذری پخته می‌شود، نذری‌ای که خیلی‌ها به عشق خوردنش مسافت‌های زیادی را طی می‌کنند، چون تقریبا از معدود جاهایی در تهران است که آبگوشت داده می‌شود. در سایر محلات تهران نیز پخت نذری حال و هوای دیگری به کوچه پس کوچه ها می‌دهد. در نارمک غذاهای متفاوتی مثل جوجه کباب و چلوکباب که تقریبا هزینه درست کردنش بیشتر است، به عنوان نذری به عزاداران حسینی داده می‌شود. در خیابان طرشت نیز ظهر عاشورا خورشت فسنجان بین عزاداران پخش می‌شود. غذایی که خیلی‌ها را راهی طرشت می‌کند.

مشهد، شله مشهدی

شله مشهدی

اگر محرم در مشهد باشید، می‌توانید بهترین شله مشهدی‌ها را که در روزهای محرم در این شهر پخته می‌شود، امتحان کنید. شله مشهدی غذایی شبیه به حلیم است و به خاطر فراوانی موادی که در آن ریخته می‌شود بسیار مقوی است. شله مشهدی، غذایی از خانواده آش‌هاست و در آن گوشت، حبوبات و ادویه زیاد می‌ریزند. بهترین شله مشهدی ها را در روزهای محرم در نزدیکی حرم می‌دهند.

بیشتر بخوانید: لیست هتل‌های نزدیک حرم امام رضا (ع)

اصفهان، بریانی و آبگوشت

بریانی

در اصفهان در روزهای محرم غذاهایی مثل بریانی که غذای سنتی اصفهانی‌هاست و همچنین آبگوشت به عنوان نذری داده می‌شود. آبگوشتی که در اصفهان در روزهای محرم می‌پزند، نوع متفاوتی از آبگوشت است. در این نوع آبگوشت که بسیار پرطرفدار است، تکه‌های بزرگ گوشت گوسفند داخل دیگ‌های مسی ریخته و در تنور گذاشته می‌شوند. چاشنی این آبگوشت فقط زعفران است و در کاسه‌های استیل آن را می‌خورند.

شیراز، قیمه با شکرپلو

شکرپلو

خورشت قیمه در بین شیرازی ها بیش از هر غذای دیگری در روز عاشورا بین عزادارن توزیع می‌شود، اما با برنجی به اسم شکرپلو. برنجی که با شربت غلیظ شکر و زعفران آبکشش می‌کنند و بعد از دم کردنش، روی آن خلال های پسته و پرتقال می‌ریزند.

اردبیل، پیچاق قیمه

پیچاق قیمه

یکی از اصیلترین غذاها در اردبیل پیچاق قیمه است که در محرم به عنوان نذری هم داده می‌شود. پیچاق قیمه را که از پرطرفدارترین غذاهاست، با گوشت قیمه و پیازداغ فراوان و خلال بادام درست می‌کنند. در آخر هم به تعداد نفرات تخم‌مرغ در آن می‌شکنند. پیچاق قیمه را در عاشورا و تاسوعا بیشتر به عنوان نذری پخش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های اردبیل و سرعین

کاشان، آبگوشت پلوآبگوشت پلو

کاشانی‌ها در روزهای محرم با آبگوشت پلو از عزادارن پذیرایی می‌کنند. آبگوشت پلو غذایی است شبیه به آبگوشت با این تفاوت که در آن برنج و لپه هم می‌ریزند. شهرستان آران و بیدگل در ۶ کیلومتری کاشان، یکی از اصلی ترین جاهایی است که هرساله چندتن آبگوشت پلو در آن پخته و بین عزادارن توزیع می‌شود.

قزوین، قیمه نثار

قیمه نثار

یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی قزوین قیمه نثار است، آنقدر خوشمزه که نباید بدون خوردنش قزوین را ترک کرد. برای همین هم هست که یکی از نذری های ماه محرم در قزوین قیمه نثار است. قیمه نثار ، همان قیمه معمول است با این تفاوت که در آن شکر ، گلاب ، زیره ، پودر هل ، خلال پسته ، خلال بادام و خلال پوست پرتقال هم می‌ریزند.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های قزوین

غذاهای نذری ماه محرم در دیگر شهرهای ایران

در گیلان و به خصوص رشت، در روزهای محرم و صفر بیشتر از هرچیز خورشت فسنجان داده می‌شود.

در روز عاشورا، اهوازی ها خورشتی می‌پزند به اسم خورشت سبزی که بسیار شبیه قرمه سبزی معمول است، با این تفاوت که سبزی اش را خیلی سرخ کرده‌اند و در آن لوبیای سفید می‌ریزند.

در یزد آش گندم که بسیار شبیه حلیم است در ایام محرم طرفدار زیاد دارد.

در تبریز، چلوگوشت هویج در روزهای محرم پختنش به عنوان نذری متداول است.

در کرمان، ابگوشت متنجون که آبگوشتی است شامل برگه زردآلو، خرما و تکه‌های میوه و شنبلیله در ایام محرم درست می‌شود.

دسته:ایرانگردیرستوران

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

۱ نظر

  • پاسخ اورمیه قلب آذربایجان ۱۲ آبان ۱۳۹۶ از ۱۴:۳۱

    اورمیه قلب آذربایجان
    یاشاسین آذربایجان یاشاسین اورمیه
    در ایام‌ ماه محرم در اورمیه نیز نذری
    ساری شیله ( شعله زرد) ، آیران آشی (آش دوغ)، خورشت آغ ماش ( خورشت لوبیا سفید ) میدن

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد