راهنمای سفر به بندر گناوه؛ شهر بازارهای پر رونق

تاریخ انتشار : 11 مهر 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ آذر ۱۴۰۰
بندر گناوه

بندر گناوه در  ۱۶۰ کیلومتری شمال بوشهر به بازارهای پر رونق و سواحل ماسه‌ای زیبایش معروف است. گناوه را که در برخی شعرها از آن با عنوان “معدن مروارید” یاد شده و به “دوبی ایران” هم معروف است. و طبیعت سحرانگیزی احاطه کرده و صدف‌های دریایی و مرغان دریایی که بر فراز ساحلش در پروازند، تماشایی‌ترش کرده‌اند. اگر دلتان می‌خواهد از همانجایی که نشسته‌اید، سفری به بندر گناوه داشته باشید. و درباره بازار گناوه بدانید همراه سرویس رزرو هتل اسنپ تریپ باشید.

بندر گناوه کجاست؟

گناوه

گناوه یکی از شهرهای شمالی استان بوشهر است که بین بوشهر و بندر دیلم واقع شده. بندر گناوه از شمال غربی به شهرستان دیلم، از شمال شرقی به استان فارس، از شرق به شهرستان دشتستان، از جنوب به بوشهر و از غرب به خلیج فارس می‌رسد.

بندر گناوه که در گذشته به آن جنابا، گنابا و گنوه می‌گفتند و به گندابه، جانابه، گنفه، گنافه و گنبه هم معروف بوده، از قدیم اقتصاد شکوفایی داشته. و محلی بوده برای رفت و آمد کشتی‌ها و بازرگانان.

شهر گناوه که حالا اقوام مختلفی از لر و عرب و ریشه دشتی در آن زندگی می‌کنند، در جنوب گناوه قدیم واقع شده. جایی که تنها از آن ویرانه‌هایی از طاق نماهای سنگی باقی مانده است.

حتما دلتان می‌خواهد درباره آب و هوای گناوه هم بدانید. آب و هوای گناوه گرم و مرطوب است. به طوری که اگر در ماه‌های گرم سال به آن سفر کنید، امکان خیس شدن لباستان از گرمای هوا وجود دارد. برای همین هم بهترین وقت سفر به گناوه از اواسط آبان تا اواسط فروردین است. زمانی که دشت‌های اطراف شهر هم از گل‌های رنگارنگ فرش می‌شود.

در بندر گناوه کجا را ببینیم؟

ساحل گناوه

از آنجایی که اقتصاد گناوه بر پایه بازرگانی و ماهیگیری‌ست، بیشترین تصویری هم که در گناوه خواهید دید قایق‌های ماهیگیری است که بعضی‌هایشان با تورهای آویزان در ساحل کناره گرفته‌اند. و بعضی‌هایشان ساحل را به قصد صید ترک می‌کنند.

گناوه یکی از زیباترین سواحل را در ایران دارد، سواحلی که پر از صدف است و راه رفتن در آن و تماشای مرغان دریایی که صدایشان کل محوطه را پر کرده می‌تواند شما را ساعت‌ها مشغول کند. به خصوص موقع طلوع و غروب رفتن به ساحل را از دست ندهید. صحنه بالا و پریدن دلفین‌ها و تماشای آتش شعله‌های گاز در جزیره خارک و خارگو در شب شما را سر ذوق می‌آورد.

در بندر گناوه به این مکان‌های دیدنی هم بروید

ساحل ماسه‌ای روستای چاهک که جنگل‌های انبوه و دست کاشت دارد. این ساحل در نزدیکی گناوه واقع شده.

در بندرگناوه کارگاه های لنج سازی و گبه بافی متعددی وجود دارد که می‌توانید برای یکبار هم که شده به دیدنشان بروید و پروسه ساخته شدن کشتی‌ها و قایق‌ها را از نزدیک ببینید.

بنای امامزاده سلیمان بن علی از فرزندان امام سجاد (ع) و بنای بی بی مریم، تل گوری و شاه صدرالدین که از بناهای تاریخی و مذهبی گناوه‌اند. و بیشترشان در وسط شهر واقع شده‌اند هم در لیست‌تان قرار دهید. بنای “آقا ابوالحسن” که قدمگاه حضرت عباس و امیرالمومنین (ع) هم دیدنی است.

بندرریگ ازتوابع شهرستان گناوه که شهرنشینی در آن چند قرن قدمت دارد و “میرمهنا” از مبارزان جنوب در مقابل اشغالگران پرتغالی در آن زندگی کرده و جزیره مستر و میرمهنا از جاهایی است که در سفر به گناوه حتما باید دید.

مزارع سرسبز و زیبای اطراف رود و تالاب حله که حیات وحش و پرندگان مهاجر متنوعی را در خود جای داده را هم نباید از دست داد. این تالاب در ۱۰ کیلومتری شمال بوشهر قرار گرفته. بوشهر، فاصله کمی با بندر گناوه دارد و در سفرتان بد نیست دیدنش را در برنامه بگذارید، بنابراین درباره جاهای دیدنی بوشهر اینجا بخوانید.

بازار بندر گناوه

بازار گناوه

گناوه با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مثل دوبی تعاملات تجاری گسترده‌ای دارد. و به همین دلیل هم یکی از پررونق‌ترین بازارهای ایران را میتوان در اینجا دید. همه چیز از اجناس مارک دار تا بدون مارک را در گناوه می‌توان با قیمت بسیار پایین پیدا کرد، اما چیزهایی که خریدش در گناوه بیشتر معمول است: جدا از لباس، لوازم آرایشی و لوازم برقی، سیسمونی و ظرف و ظروف است. برای مثال از گناوه میتوان یک عدد قابلمه را به قیمت ۷۰ هزار تومان خرید.

خرید لوازم برقی مثل ماشین لباسشویی و چرخ خیاطی نیز در گناوه بسیار باب است ،فقط اینکه باید بدانید این اجناس گارانتی ندارند. بازار گناوه در میدان امام خمینی واقع شده.

بیشتر بخوانید: مراکز خرید بوشهر

از گناوه چی بخریم؟

سوغات گناوه

گبه بافی در گناوه بسیار رایج است و کارگاه‌های گبه و گلیم بافی زیادی در سطح شهر گسترده شده. از دیگر چیزهایی که میتوان از گناوه خرید حصیر و سفال است. به دلیل شغل اصلی مردم این منطقه که ماهیگیری است، مرغوبترین میگوی دنیا در این منطقه صید می‌شود. از ماهی‌هایی هم که میتوانید از گناوه بخرید حلوا ، شوریده، سرخو و هامور است. بازار ماهی فروشان گناوه در بلوار ملوان قرار گرفته.

در گناوه چی بخوریم؟

رستوران سلطانیه بندر گناوه

از بهترین رستوران‌های گناوه رستوران سلطانیه است. و مسافران این شهر معتقدند کیفیتش در حد بهترین رستوران شهرهای بزرگی چون تهران است. موسیقی محلی از ویژگی‌های خوب این رستوران است. و از غذاهایی که باید حتما اینجا امتحان کرد ماهی شکم پر و قلیه ماهی است. این رستوران در خیابان جمهوری اسلامی، فرعی ۱۲ جنوبی واقع شده.

همچنین سفره خانه شبستان بالاتر از مسجد نبی و کنار تامین احتماعی سابق که یک نوع دمپختک گناوه‌ای با ماهی به اسم لخلاخ سرو می‌کند. و رستوران آلنوش در انتهای خیابان شیلات که به شکل کشتی است و میتوان از پنجره هایش ساحل را دید، از رستوران های خوب بندر گناوه‌اند. خوردن غذاهای جنوبی و انواع و اقسام ماهی در این رستوران‌ها تجربه نابی را میتواند برایتان رقم بزند.

کجا بمانیم؟

در سفر به گناوه هم میتوان خانه اجاره کرد و هم در یکی از هتل‌های شهر ماند. هتل ستاره خلیج فارس گناوه از بهترین هتل های این شهر ساحلی است.

مسیر دسترسی به بندر گناوه

از تهران میتوان به بوشهر رفت و از آنجا با اتوبوس راهی بندر گناوه شد. همچنین اگر حوصله مسافت طولانی و طی مسیر با ماشین را ندارید، می‌توانید با قطار به اهواز بروید و از آنجا با اتوبوس به بندر گناوه برسید.

دسته:جاذبه

۷ نظر

  • پاسخ مختار مظفری ۱۳ دی ۱۳۹۶ از ۱۴:۰۶

    لطفا مسیر دسترسی از تهران به گناوه را تصحیح کنید تهران شهرضا سمیرم یاسوج گچساران گناوه،مسیر کوتاهتر و مقرون به صرفه تر است

  • پاسخ mahak ۵ فروردین ۱۳۹۷ از ۱۲:۰۱

    ماهی شکم پر و میگو رستوران شبستان رو حتماااا امتحان کنید.بی نظیره

  • پاسخ امیرحسین ۸ فروردین ۱۳۹۸ از ۰۹:۵۲

    رستوران سلطانیه که معرفی کردین را رفتیم، خیلی بی کیفیت بود. بوی ماهی گرفته نشده بود اصلا و گوشت گردن هم سفارش دادیم که گوشت مونده بود.

  • پاسخ فاطمه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ از ۱۰:۰۷

    همسر می خواد بره گناوه امیدوارم به اون خوش بگذره با این چیزهایی که نوشتید و از جاهای دیدنی از رستوران و از مرکز خرید خوب استفاده کند

  • پاسخ پروانه ۷ آبان ۱۳۹۸ از ۱۸:۴۶

    بینهایت سفری بد و جنس ها بی کیفیت بر خلاف تبلیغ در سایت ها اجناس بی کیفیت دسته چندم چینی حتی ترک هم پیدا نمی کنید و خیلی خیلی گرون تر از شهر خودتون مطمئن باشید حیف از وقت و هزینه که به این سفر اومدم بدترین سفری که رفتم

  • پاسخ احمدرض ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ از ۰۵:۴۳

    پیشنهاد میکنم حتما” برای یک بار هم که شده به گناوه سفر کنید. بازارهای خیلی خوب و غذاهای دریایی خیلی خوشمزه (ماهی شکم پر و میگو) و سواحل زیبا و مردم مهمان نواز

  • پاسخ هستی ۱۶ دی ۱۳۹۹ از ۱۸:۰۳

    مردمی بسیار مهربان ،مهمان نواز داره.ودوست داشتنی.
    دستپخت بانوی منزل حرف نداره.👌👏👏
    من جهت دیدن اینجاها رو میرم ولی محل اصلی اقامتم در منزل دوستانی که در عالم مجازی باهاشون اشنا شدم.خانواده ی تیرنا که در بازار ماهی فروشان کار میکنند.از خانواده بهم نزدیکتر .
    خدا نگهدارشون باشه🙏💖

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد