دشت لاله واژگون را در کدام مناطق ایران می‌توان دید؟

تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
دشت لاله واژگون را در کدام مناطق ایران می‌توان دید؟

یکی از جاذبه‌های ایران در اردیبهشت دشت لاله واژگون است که هرساله خیلی‌ها به عشق دیدنش به مناطق مختلف و به خصوص دامنه زاگرس سفر می‌کنند. دشت لاله‌‌های واژگون که زیبایی خیره کننده‌ای دارد از اول اردیبهشت تا اواسط خرداد ماه می‌روید؛ گلی که به اشک مریم هم شناخته می‌شود. اما در کدام مناطق می‌توان این مهمانان اردیبهشت را دید؟ در این مطلب اسنپ‌تریپ، درباره مناطقی که دشت لاله واژگون در ایران دارند، نوشته‌ایم.

انواع لاله واژگون

لاله واژگون نوع و رنگ‌های مختلفی دارد. برای مثال لاله واژگون خالدار به رنگ‌های بنفش روشن، بنفش خالدار و سفید رشد می‌کند. لاله زاگرسی به‌صورت زرد کم‌رنگ می‌روید. اشک مریم و لاله واژگون ایرانی هم از دیگر لاله‌های واژگون هستند که در ایران می‌توان پیدا و از دشت‌هایشان دیدن کرد.

لاله واژگون در ایران
لاله واژگون

فصل رویش لاله‌های واژگون ایران

فصل رویش لاله‌های واژگون، بهار است. از اردیبهشت ماه برای دیدن لاله‌های واژگون در ایران می‌توانید برنامه‌ریزی کنید. لاله واژگون پس از خشک شدن، در فصل پاییز دوباره شروع به رشد می‌کند و در کل عمر کمی دارد و زمان برای تماشایش کوتاه است.

محل رویش لاله‌های واژگون

دامنه‌های زاگرس بهترین مکان برای رشد و رویش لاله‌های واژگون هستند. اگر خواستید دشت لاله‌های واژگون را از نزدیک ببینید، به استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و کهکیلویه و بویراحمد بروید.

دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ؛ چهارمحال و بختیاری

یکی از زیباترین و پرپشت‌ترین دشت لاله‌های واژگون را کوهرنگ دارد. آنقدر که وقتی به آن می‌رسید نمی‌گویید فقط همین؟ چون اینجا معروف‌ترین دشت لاله‌های واژگون ایران است. این دشت در نزدیکی روستای بنواستکی و ۱۲ کیلومتری شهر چلگرد قرار دارد. راه هم چندان سخت نیست. از اصفهان وارد اتوبان ذوب آهن می‌شوید. فولاد شهر، زرین شهر و باغ بهادران در مسیرتان قرار گرفته. از گردنه رخ و تونلش که گذشتید، کوهرنگ پیش رویتان است. آبشار شیخ علیخان در ۹ کیلومتری همین روستا یعنی چلگرد واقع شده، جایی که می‌شود آشی هم در کنارش خورد. برای دیدن دشت لاله‌ها، در مسیر چشمه دیمه به یک سه راهی می‌رسید که راه سمت چپ شما را به روستای بنواستکی می‌رساند. جایی که دشت لاله‌های سرخ و زرد پیش رویتان است.

دشت لاله های واژگون کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری
دشت لاله واژگون کوهرنگ

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز؛ لرستان

بزرگ‌ترین دشت لاله‌های واژگون در ایران و جهان در الیگودرز قرار گرفته. لرستان که به آبشارها و طبیعت منحصر به‌فردش معروف است، در بهار میزبان لاله‌های واژگون است. البته در دشت لاله واژگون الیگودرز که از جنوب شرقی این شهر تا دامنه‌های زاگرس ادامه دارد، سوسن چلچراغ، یکی از گل‌های خاص اینجا را هم می‌توانید ببینید. برای رفتن به دشت لاله الیگودرز، باید ۳۵ کیلومتر در جهت جنوب شرقی آن پیش بروید تا به مناطق کوهستانی برسید.

دشت لاله های واژگون الیگودرز در لرستان
دشت لاله واژگون الیگودرز

دشت لاله‌های واژگون دالانی اشترانکوه؛ لرستان

در دامنه‌های اشترانکوه، می‌توانید به دشت دالانی بروید که به رویا بیشتر شبیه است تا واقعیت. این دشت به الیگودرز نزدیک است و یک روز کامل را برای گشت و گذار و لذت بردن از زیبایی‌های این منطقه می‌توانید اختصاص دهید. اشک مریم و گل سوسن چلچراغ در دشت دالانی هم پیدا می‌شود.

دشت لاله‌های واژگون گلستان کوه؛ اصفهان

در دامنه گلستان‌کوه خوانسار، یکی از پرگل‌ترین دشت‌های لاله واژگون قرار گرفته. این منطقه در ۱۵ کیلومتری جنوب خوانسار واقع شده و راه رفتن به آن به این صورت است که باید مسیر فریدونشهر، در ۱۴۴ کیلومتری شهرکرد، را در پیش بگیرید. تابلوهای مسیر شما را به سمت خوانسار و گلستان کوه می‌رساند.

دشت لاله های واژگون گلستان کوه در اصفهان
دشت لاله واژگون گلستان‌کوه

بیشتر بخوانید: خوانسار، بهشتی در بهار

دشت لاله‌های واژگون سمیرم؛ اصفهان

یکی دیگر از مناطق رویش لاله‌های واژگون در اردیبهشت سمیرم است. لاله‌های واژگون را در همه جای سمیرم می‌شود، دید. مناطقی مثل حنا، وردشت، ونک، پادنا و مهرگرد، که در دسترس‌ترین مکان محسوب می‌شود. جایی که پر از باغ‌های سیب است، سد دارد و می‌توان در سدش قایق سواری کرد یا آداب و رسوم ایل قشقایی را از نزدیک دید. برای رسیدن به مهرگرد، از اصفهان به سمت سمیرم که ۱۶۶ کیلومتر با آن فاصله دارد، می‌رانید و ۲۵ کیلومتر مانده به سمیرم، به فرعی سمت راست می‌پیچید.

دشت لاله‌های واژگون فریدونشهر؛ اصفهان

دشت‌های لاله واژگون نزدیک سمیرم و فریدونشهر نیز یکی دیگر از جاهایی است که می‌توان با لاله‌های واژگون دیدار کرد.  دشت لاله‌های واژگون فریدونشهر در مسیر چشمه لنگان قرار گرفته. ولی به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌ها رفتن به آن برای همه آسان نیست. ولی اگر دلتان خواست یکی از پرگل‌ترین دشت‌ها را ببینید، بعد از سه ساعت پیاده روی به منطقه پرگل چال قو می‌رسید. در مسیرتان به فریدون‌شهر از اصفهان حرکت کرده و در مسیر جاده آتشگاه، نجف آباد، تیران، داران و برف انبار پیش می‌روید تا به فریدونشهر برسید. فریدون شهر با اصفهان ۱۷۸ کیلومتر فاصله دارد.

دشت لاله های واژگون فریدون شهر در اصفهان
دشت لاله واژگون فریدون‌شهر

دشت لاله‌های واژگون دره کی؛ کردستان

در سروآباد کردستان، روستایی به اسم دره کی قرار دارد که منطقه‌ای کوهستانی‌ست. تفاوتی که دشت لاله‌های واژگون این منطقه دارد، این است که رویش لاله‌ها به دلیل آب و هوا، از فروردین ماه شروع می‌شود. ترکیب رنگ قرمز لاله‌های واژگون و سرسبزی دشت، منظره‌ای بی‌نظیر را برایتان به‌وجود می‌آورد. برای رفتن به این دشت باید راهی سروآباد شوید. از یاسوج تا سروآباد حدود ۲۰۰ کیلومتر رانندگی کنید و از آن‌جا تا روستای دره کی ۵۰ کیلومتر دیگر برانید.

دشت لاله های واژگون دره کی در کردستان
دشت لاله واژگون دره کی

دشت لاله‌های واژگون ساورز دهدشت؛ کهگیلویه و بویراحمد

یکی از بکرترین دشت‌های لاله واژگون ایران، در روستای ساورز از توابع دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد است. رنگ لاله‌های اینجا به سرخی می‌زند که دورتادورشان را رشته‌کوه‌ها محاصره کرده‌اند. برای رفتن به دشت باورنکردنی ساورز، باید راهی دهدشت شوید. بهبهان نزدیک‌ترین شهر به اینجاست و باید از بهبهان تا آن حدود ۹۰ کیلومتر رانندگی کنید. از آن‌جا که این منطقه کوهستانی و رفتن به آن ممکن است دشوار باشد، از مردم محلی دهدشت برای رسیدن به کوه ساورز کمک بگیرید و از سلامت خودرویتان اطمینان داشته باشید.

دشت لاله های واژگون ساورز دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد
دشت لاله واژگون ساورز

دشت لاله‌های واژگون اردکان؛ یزد

اگر سفرتان را از شیراز شروع کردید برای رسیدن به دشت، باید از جاده جدید یاسوج و یا جاده پیست اسکی که در امتداد پیست پولاد کف است، بگذرید. بعد از طی ۸۰ کیلومتر از شیراز به سمت شمال غرب به دوراهی اردکان به یاسوج و یا دوراهی اردکان به کمهر می‌رسید. در اینجا باید در جاده جدید یاسوج برانید. و ۴۰ کیلومتر مانده به یاسوج، به روستای های منطقه خفری می‌رسید. جایی که محل رویش لاله‌های واژگون است.

دشت لاله‌های واژگون در استان‌های دیگر

دشت لاله‌های واژگون سپیدان، دشت لاله‌های واژگون برم فیروز و دشت لاله‌های واژگون مشکان در استان فارس هم از دیگر جاهایی هستند که برای تماشای لاله واژگون به آن‌ها می‌توانید بروید. در دشت لاله ‌های واژگون خمین در مرکزی، دشت لاله‌های واژگون قله شاه قلات در آذربایجان غربی، دشت لاله‌های واژگون منطقه خمبی گرمه در خراسان شمالی و دشت لاله‌های واژگون دامنه کوه‌های حاجی آباد در همدان این گل کمیاب رشد می‌کند.

دشت لاله واژگون در ایران
لاله واژگون

نکته مهم در سفر به دشت لاله واژگون

این گیاه در ایران در خطر انقراض قرار دارد و عمرش پس از جا شدن از خاک و ریشه تنها دو ساعت است. در زمان سفر به هر یک از دشت‌های لاله واژگون ایران، هیچ گلی را از ساقه جدا نکنید. بیرون آوردن لاله واژگون باعث می‌شود گونه‌های مقاوم و ارزشمند این گیاه از بین برود و به محیط زیست و اکوسیستم آن منطقه آسیب‌های جبران‌ناپذیر وارد شود.

بیشتر بخوانید: مناطق پرگل ایران کجاست؟

استان‌های لرستان، کردستان، فارس، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کرمانشاه و کهکیلویه و بویراحمد برخی از مناطقی هستند که در آن‌ها لاله‌های واژگون می‌روید.

دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ، دشت لاله‌های واژگون الیگودرز و دشت دالانی، دشت لاله‌های واژگون گلستان‌کوه و دشت لاله‌های واژگون سپیدان از معروف‌ترین مناطق برای تماشای این گل کمیاب و خاص است.

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

۴ نظر

  • پاسخ احسان ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ از ۰۲:۵۹

    در دهاقان هم لاله واژگون وجود دارد

  • پاسخ معین ۲۹ دی ۱۳۹۷ از ۱۳:۱۵

    یاسوج ۲۸ نمونه گل واژگون داره

  • پاسخ علی اصغبر براتی دارانی ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ از ۰۶:۳۵

    بی شک یکی از بکرترین دشت های لاله واژگون در روستای دره بید فریدن قرار دارد. این دشت در حدود ۱۰ کیلومتری لاله های واژگون خوانسار قرار دارد که به دلیل کمی صعب بودن مسیر ناشناخته و بکر باقی مانده است. برای دیدن لاله های واژگون دره بید می توانید از مسیر اصفهان-دامنه به طرف خوانسار و پس از ۵ کیلومتر به روستای دره بید برسید. برای اقامت نیز می توانید از هتل زاگرس خوانسار و یا هتل سیمرغ داران بهره ببرید.

    • پاسخ سپیانی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ از ۱۶:۳۹

      فریدونشهر هم لاله واژگون داره که با ریشه کنی و بوته کنی در معرض انقراض قرار گرفته،ای کاش باور داشته باشیم دشت لاله های واژگون زیبا تر از تک یا چند بوته های باغچه داخل منزلمان است.

    ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد