چیزهایی که درباره اربعین حسینی باید بدانید

تاریخ انتشار : 7 آبان 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ آذر ۱۴۰۰
اربعین حسینی

اربعین حسینی برای بیشتر ما ایرانی‌ها با پیاده‌روی طولانی‌اش عجین شده است. هرساله همزمان با اربعین حسینی مردمی مشتاق از سراسر ایران برای بودن در جوار بارگاه امام حسین (ع) راه عراق را در پیش می‌گیرند. سیل جمعیت به سوی عراق آنقدر زیاد است که عنوان “بزرگ‌ترین گردهمایی دنیا” را بر آن گذاشته‌اند. طوری که بر طبق آمار در سال ۹۵، ۲۷ میلیون نفر در پیاده روی اربعین شرکت کردند.

اربعین به عربی یعنی چهلم. در اصلاح نیز به روز بیستم صفر ۶۱ هجری، یعنی چهلمین روز شهادت حسین بن علی(ع)  اربعین می‌گویند. بر طبق نظر شیخ مفید و شاگردش شیخ طوسی، این روزی است که اهل حرم از شام (دمشق) به مدینه برگشتند. اما چطور زیارت اربعین باب شد؟ جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر به عنوان نخستین زائر قبر حسین بن علی، در روز بیستم صفر، یعنی چهل روز بعد از شهادت امام حسین، وارد کربلا شد و سنت زیارت اربعین بعد از او در بین مسلمانان جا افتاد. همچنین بنا به بعضی روایت‌ها، در این روز، سر امام حسین (ع) به بدن ایشان ملحق شده و دفن شد.

پیاده‌روی اربعین حسینی

پیاده روی اربعین

جدا از به راه افتادن دسته در شهرهای مختلف ایران و برگزاری مراسم آیینی، یکی از جلوه های اربعین پیاده روی ای است که به بزرگترین گردهمایی مسالمت آمیز جهان معروف است. شیخ صدوق و ابن قولویه از علماهای شیعه قرن ۴ هجری، این چنین از امام صادق(ع) نقل کرده‌اند که هرکس از خانه خود به قصد زیارت حسین بن علی بن ابی طالب خارج شود، اگر پیاده باشد خداوند به ازای هر گامی که بر می دارد برای او یک کار نیک نوشته ویک کار بد او را پاک می کند. و این گفته و گفته هایی مشابه مبنایی است برای پیاده روی خیل عظیم مردم به سوی کربلا.

نکاتی درباره پیاده‌روی اربعین حسینی

اربعین

برای شرکت در پیاده روی چند روزه اربعین، اول باید به نجف بروید. برای رسیدن به نجف هم دو راه در پیش دارید:

راه هوایی که از شهرهایی مثل تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، شیراز، ساری  و کرمان می توانید به صورت مستقیم به نجف برسید.

اما راه دوم که زمینی است طرفداران بیشتری دارد، چرا که با فلسفه پیاده روی اربعین همخوان تر است. برای سفر زمینی به نجف هم می‌توانید از پایانه‌های مرزی مهران، شلمچه و چزابه عبور کنید. بیشتر پیادگان از مرزهای مهران و قصر شیرین عبور می کنند. بعد از عبور از مرز هم با ماشین های گذری که تعدادشان کم نیست میتوانید خودتان را به نجف برسانید. مرزهای عبوری برای رسیدن به خاک عراق اینها هستند:

مرز مهران

مهم ترین و شلوغ ترین مرز است که در جنوب استان ایلام قرار دارد. از این مرز تا نجف حدود ۴ تا ۶ ساعت راه در پیش دارید.

مرز شلمچه

در استان خوزستان قرار دارد و از این مرز تا شهر نجف ۵ تا ۸ ساعت راه پیش روی شماست.

مرز چزابه

این مرز نیز در استان خوزستان قرار داشته و با شهر نجف فاصله‌ای ۴ تا ۷ ساعته دارد.

 

از مزیت های این پیاده‌روی نیز این است که هزینه خوراک و محل اقامت رایگان تمام می‌شود. در بین زائران غذای رایگان پخش می‌شود و در مسیر ۸۰ کیلومتری بین نجف و کربلا محل اقامت های مختلفی(موکب) در نظر گرفته شده که زائران میتوانند شب را در آن سر کنند. اگرچه توصیه می‌شود برای اینکه جای خواب نصیبتان شود، قبل از غروب آفتاب به سراغ انتخاب موکب بروید.

از جمله توصیه‌هایی نیز که برای سفر سه روزه به عراق در این روزها می‌شود:

از آنجایی که سفر سه روزه، سفری رایگان است، مقداری پول برای کرایه ماشین کافی است و بهتر است پولتان دینار عراقی باشد.

داشتن کفش مناسب یکی از ضروری ترین بخش های پیاده روی است. کفشتان را طوری انتخاب کنید که در برابر پیاده روی طولانی مقاوم باشد. صندل و دمپایی انتخاب خوبی است.

وضعیت هوا طوری است که ناچارید در ساعت‌های سرد روز، لباس گرم بپوشید و در طی روز از لباستان کم کنید. بنابراین هم لباس گرم با خودتان بردارید و هم لباس خنک.

وسایلی مثل کرم ضد سوختگی یا پودر بچه، چند عدد چسب زخم، یک جفت جوراب اضافه، شارژر و هندزفری تلفن همراه، گذرنامه، دستمال کاغذی و مرطوب، سه راهی و سیم سیار و مایع دستشویی با خودتان ببرید.

رزرو کنید: هتل‌های اهواز با بهترین قیمت

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد