جنگل‌های زیبای ایران کدامند؟ (۲)

تاریخ انتشار : 1 شهریور 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
جنگل‌های زیبای ایران کدامند؟ (۲)

اگرچه ایران کشوری گرم و خشک و کویری است. ولی این دلیل نمی‌شود که جنگل‌های سرسبز با درختان سربه فلک کشیده نداشته باشد. بر روی هم سه میلیون و چهار صد هزار هکتار جنگل در دامنه‌های شمالی کوه‌های البرز و شهرهای ساحلی دریای خزر وجود دارد و  مساحت جنگل‌های نقاط دیگر کشور نیز به سه میلیون هکتار می‌رسد. جنگل‌ها به دلیل هوای خنکشان و زیبایی و افسونگری که دارند، برای من و شمایی که گرفتار زندگی روزمره شهر و دود و دمش هستیم فرصتی است هرچند کوتاه برای دور شدن از همه اینها و نفسی تازه کردن، به شرطی که نفس جنگل‌ها را با آلوده کردنشان نگیریم. جنگل‌های ایران فقط در شمال آن قرار نگرفته‌اند. در پست قبل تعدادی از جنگل‌های زیبای ایران را معرفی کردیم و در این پست درباره بقیه آنها نوشتیم.

جنگل دو هزار

جنگل‌های دو هزار و سه هزار در جنوب تنکابن قرار گرفته‌اند. عمده شهرت دوهزار به جاده بسیار سر سبز و باصفایش است. به اضافه چمنزارها، مراتع و رودهایی که هرچه به روستای دوهزار نزدیک می‌شوید بر میزانشان نیز افزوده می‌شود.

رودخانه دو هزار هم از الموت قزوین و تخت سلیمان سرچشمه می‌گیرد. و با عبور از کنار روستا، همه آن تصاویر زیبا را کامل‌تر می‌کند. از جاذبه‌های جنگل دوهزار به غیر از آنهمه سرسبزی و شمیم درختانی که به مشام می‌رسد، قله سیالان و گردکوه است که در مسیر رسیدن به آنها دشت دریاسر با گلزارهایش، پارک چالدره، آبشار ماهی ورزان، مزارع گل گاوزبان و چشمه‌های گرخانی قرار گرفته.

مسیر دسترسی: جنگل های دوهزار با تهران ۲۷۰ کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به این جنگل ها هم از جاده چالوس میتوان رفت و هم از تنکابن به سمت خرم آباد که شهر کوچکی در ۱۰ کیلومتری تنکابن است. بعد از ۱۵ کیلومتر به منطقه ای به اسم قلعه گردن می رسید و بعد، دوهزار پیش رویتان است.

جنگل ابر

جنگل‌های پهن برگ هیرکانی که قرار است جزو میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت برسند، میلیون‌ها سال قدمت دارند و جنگل ابر شاهرود یکی از قدیمی‌ترین انواع آن به شمار می‌آید. جنگل ابر که ۵۲ کیلومتر با شمال شرق شاهرود در استان سمنان فاصله دارد، به خاطر اینکه در بیشتر مواقع در اقیانوسی از ابر فرو رفته به این نام مشهور است. اما آنچه باعث ثبت ملی این جنگل و سبب شهرت جهانی آن شده جدا از قدمت آن به خاطر ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا، دمای پایین آن (به طوریکه در گرمترین زمان از ۲۰ درجه سانتی گراد فراتر نمی‌رود)، دست نخورده و بکر بودن آن و گیاهان دارویی نادری است که در این جنگل‌ها وجود دارد.

آدم باورش نمی‌شود که در منطقه گرم و خشک سمنان ناگهان جنگل‌ ابر سر برآورده باشد و به آنهمه خشکی پایان دهد. وجود ۸۵ گونه گیاهی جنگل ابر را به صورت موزه ای طبیعی درآورده است. جنگل ابر در مرز بین دو استان سمنان و گلستان واقع شده و ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد.

مسیر دسترسی: از مشهد یا سمنان به سمت شمال شرق شاهرود می‌روید. بعد از رسیدن به شاهرود به سمت رامیان و آزاد شهر حرکت می کنید. در فاصله ۶ کیلومتری بعد از شاهرود شهر بسطام و آرامگاه شیخ بسطام قرار دارد. جاده را ادامه داده و وارد جاده فرعی قلعه نو خرقان می‌شوید. در جاده‌ای آسفالته مسیر را به سمت شمال شرق و ده ابر ادامه می‌دهید. ۱۳ کیلومتر دیگر که بروید، ناگهان از پشت یک تپه ده زیبای ابر هویدا می‌شود.

جنگل الیمستان

یکی از زیباترین جنگل‌های شمال ایران، الیمستان است. الیسمتان که در ۵۲ کیلومتری آمل و در مسیر جاده هراز قرار گرفته در روستایی به همین نام واقع شده. حالا چرا اسمش الیمستان است؟ در اردیبهشت این جنگل پر می‌شود از گیاهی به اسم الیما. که شبیه پیازچه است و در غذا هم می‌شود از آن استفاده کرد.

علاوه بر مه آلود بودن این منطقه آنچه بیشتر از همه نظرتان را جلب خواهد کرد، گله‌های اسبی است که هر از گاهی غافلگیرتان میکنند. قله دماوند را می‌شود از جنگل دید و روی دشت های پر از گلش راه رفت و کلی سرحال شد. برای شب میتوان هم چادر زد، هم به یکی از خانه‌های محلی رفت و هم در یکی از هتل‌های شهرهای اطراف ماند.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به جنگل الیمستان باید از آمل به کیلومتر ۲۰ و یا از تهران، به کیلومتر ۱۴۰ جاده هراز بروید. و با دیدن تابلوی امامزاده قاسم یا امامزاده لهاش به جاده فرعی سمت راست وارد شوید. در ابتدای این فرعی به یک دو راهی می رسید. جاده سمت چپ را بروید. بعد از حدود ۷ کیلومتر رانندگی در جاده آسفالته باریک و پر پیچ و خم به روستای لهاش، و پس از ادامه مسیر در ۵ کیلومتر جاده خاکی به روستای الیمستان می رسید.

جنگل فندقلو

از زیباترین جنگل‌های ایران، فندقلو است. قندقلو در ۳۰ کیلومتری اردبیل و ۱۰ کیلومتری شهرستان نمین در ۱۶ هزار هکتار گسترده شده. و از این رو اسمش فندقلوست که بیشترین درختی که در این ناحیه روییده، درخت فندق است. جنگل‌های فندقلو یکی از مطبوع‌ترین هواها را دارد. آنطور که وقتی از گرمای هوای شهر به ستوه آمده‌اید رفتن به این جنگل‌ها میتواند برایتان راه نجاتی باشد.

فندقلو که در ارتفاع ۱۸۵۰ متری از سطح دریا واقع شده دو بهار دارد. یکی از فروردین تا خرداد و دیگری از مهر تا آبان. در خرداد دشت های این جنگل از گل‌های بابونه فرش می‌شود. اگرچه نسترن، تمشک، خاس، پامچال، بابونه، سرخس، گیلدیگ، بنفشه وحشی، گل گاو زبان هم در این ناحیه کم نیست. در داخل جنگل استخر آب گرمی به اسم مشه سویی هم وجود دارد که برای بیمارانی که از درد مفاصل رنج میبرند، در حکم شفاست.

مسیر دسترسی: در مسیر اردبیل به آستارا و پیش از رسیدن به نمین مسیری سرسبز با تابلوی راهنمای جنگل فندقلو خواهید دید. راه دیگر که برای رسیدن به این جنگل وجود دارد از جاده اردبیل به تهران در گردنه حیران از داخل روستای گیلده می‌گذرد.

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد